Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu jednal o pozměňovacích návrzích k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T, který předložila Barossova Evropská komise. Návrhy se zasazují o to, aby hlavní dopravní síť počítala se zapojením řady českých měst a umožnila jejich propojení se zahraničím.

Konečná podoba plánu, jehož cílem je přetvořit do roku 2030 stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť, bude mít rozhodující význam pro přidělování evropských dotací po roce 2013.

V době, kdy naše vláda nemá peníze a snaží se sestavit co nejvyrovnanější rozpočet, který nevyhnutelně omezí státní investice do dopravní infrastruktury, považujeme za důležité, abychom zajistili financování co nejvíce projektů na území České republiky z evropských peněz.

Námi předložené návrhy na doplnění hlavní dopravní sítě se týkají například Brna, Hradce Králové, Ostravy, Karlových Varů a dalších míst. Pokud budou přijaty, výrazně se zlepší přístup k evropským dotacím pro související dopravní projekty.

Hlavní dopravní síť  TEN-T má propojit silnicemi a železnicí celkem 83 hlavních evropských přístavů a dále 37 hlavních letišť s významnými městy. Přes 15 000 km železničních tratí by mělo být zmodernizováno na vysokorychlostní tratě a plán také zahrnuje 35 významných přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit dopravní spojení mezi jednotlivými státy.

Tato síť má zlepšit provázanost mezi různými druhy dopravy a přispět k plnění cílů EU v oblasti změny klimatu snížením emisí CO2 z dopravy. Hlavní dopravní síť TEN-T má být vybudována do roku 2030, všechny projekty zařazené do této sítě budou prioritou pro financování ze strany EU.

Pro toto období počítá evropský rozpočet na dopravu s částkou ve výši 31,7 miliardy eur. Páteřní dopravní síť považuje EU za nezbytnou pro ekonomické fungování jednotného trhu a skutečný volný pohyb zboží a osob v Unii.

V návrhu Evropské komise se počítá s následujícími prioritami týkajícími se České republiky:

1.    V hlavním síťovém koridoru Balticko – jaderském (s železničními tratěmi Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň  a  Katovice – Žilina – Bratislava – Vídeň) by měly být modernizovány některé příhraniční úseky tratí.

2.    V hlavním síťovém koridoru spojujícím Německo s Bulharskem a Řeckem mají být zpracovány studie vysokorychlostní železnice spojující Drážďany s Prahou, má dojít k přizpůsobení pražských tratí pro nákladní dopravu a investicím do modernizace hraničního spojení Břeclav – Bratislava.
Mezi mé návrhy, které jsem předložil,  patří přidání vysokorychlostní trati Ústí nad Labem–Drážďany do hlavní sítě TEN-T a přidání Brna jako uzlu do této sítě, dále například modernizace existujícího spojení mezi Českou Kubicí–Řeznem v rámci páteřní sítě a změna železničního koridoru Praha-Vratislav, tak aby zahrnoval Mladou Boleslav a Liberec. Další návrhy se týkaly dálniční sítě, například, aby byly dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a rychlostní silnice R35/R55 (Hradec Králové–Přerov) a rychlostní silnice R43 (Moravská Třebová–Brno) zařazeny do páteřní sítě.
Naším společným návrhem, na kterém jsem se podílel s Olgou Sehnalovou a Liborem Roučkou,  je pak zařazení letiště v Karlových Varech do hlavní sítě TEN-T.   Oldřich Vlasák, místopředseda Evropského parlamentu