„Dopravní podnik v současné době eviduje přibližně 71 600 neuhrazených pohledávek v různém stadiu vymáhání," řekl Deníku vedoucí oddělení tarifu, jízdenek a přepravní kontroly Josef Januš.

Více než třicetimilionová dlužná částka zahrnuje i náklady na vymáhání pokut. Většina neuhrazených případů je již ve stadiu po vydání soudního rozhodnutí, případně v exekuci. „Nedá se říci, že by to pomohlo," konstatoval Josef Januš.

Navíc se ukazuje, že platební morálka dlužníků postupně klesá. Jestliže ještě před pěti lety zhruba dvě třetiny přistižených černých pasažérů uhradily pokutu do dvou měsíců, nyní v tomto termínu zaplatí pouhých 20 procent hříšníků.

Počet černých pasažérů se meziročně příliš nezvýšil, ale i tak je velký. Loni revizoři přistihli asi 3500 lidí, kteří cestovali městskou hromadnou dopravou bez platné jízdenky, což bylo asi o osm procent více než v roce 2015.

Dopravní podnik mění počty revizorů i metody jejich práce, ale neplatičů neubývá. Proto se na neukázněnost černých pasažérů a jejich neochotu platit pokuty rozhodl reagovat a od začátku letošního roku zvýšil pokutu za jízdu načerno z tisíce na 1500 korun. Pomohlo zostření sankce k tomu, aby počet lidí bez jízdenky klesl?

„Určitě nejezdí méně cestujících bez jízdenky kvůli zvýšení pokuty," řekl Josef Januš. Změna tu podle něj ale je. Odhalení černí pasažéři se prý nyní uložení pokuty více brání.

„Podávají stížnosti a nějak se pokoušejí ze sankce vykroutit, takže to více zatěžuje administrativu," uvedl Josef Januš.

Cestující přitom mohou vyváznout s výrazně nižší pokutou. Pokud zaplatí revizorovi na místě nebo ji do tří dnů uhradí v dopravním podniku, přijdou jen o 500 korun.