Za zavřenými dveřmi byl ve čtvrtek odpoledne zástupcům místních samospráv představen projekt evropského centra na testování leteckých motorů. Unikátní centrum by podle současných plánů mělo vzniknout na hradeckém letišti. Přestože se jedná o prestižní záležitost, u místních vzbuzuje jeho vybudování obavy. A to kvůli tomu, jestli výrazně nezvýší už tak nadměrnou hladinu hluku. Na ten si obyvatelé přilehlých částí pravidelně stěžují.

„Samozřejmě nás nejvíc zajímají protihluková opatření. Podle informací ze čtvrteční schůzky by technologii měla dodat kanadská firma. Bylo přislíbeno, že hluk by měl být nulový," řekla předsedkyně KMS Rusek Klára Barešová s tím, že přestože zástupci projektu na pro veřejnost uzavřené debatě projevovali velkou vstřícnost k poskytování informací, stále u ní samotné převládá jistá opatrnost.

„Přestože zástupci projektu byli vstřícní a snažili se nám vysvětlit, že hluk nebude, já osobně tomu moc nevěřím. Oprávněně se bojím, zatím to moc vyzkoušené není," dodala Barešová s dodatkem, že hradecké středisko na testování a výzkum motorů by mělo být jedním ze tří, které vzniknou v rámci celé České republiky.

Podobně zdrženliví jsou i další představitelé místních samospráv.

„Prezentace byla solidně pojatá, ale ukáže se až při prvních ostrých testech. Do té doby nikdo neví," uvedl předseda KMS Pouchov - Věkoše Zdeněk Petr.

Místní bojují s hlukem. Nové centrum vyvolává otázky

Evropské centrum na testování leteckých motorů má pravděpodobně na hradeckém letišti vzniknout na sklonku letošního roku. Přestože se jedná o unikátní projekt mimo jiné pod patronátem ČVUT, u zástupců místních samospráv jeho vybudování vyvolává otazníky, jestli jeho činnost nadměrně nezvýší hluk. Ostatně s ním se, podle vyjádření zástupcům místních obyvatel, lokality sousedící s hradeckým letištěm dlouhodobě potýkají.

„Samozřejmě se bojíme, protože tady vznikají neustále nové projekty a situace ohledně narůstajícího hluku se neřeší. S vrtulníky bojujeme už několik let a tak dále. Je toho opravdu moc," uvedl předseda KMS Pouchov-Věkoše Zdeněk Petr s tím, že každá aktivita která poblíž zastavěné lokality přibývá, navyšuje teoreticky hluk.

Pomohlo by vyřešení dopravní situace

„Pokud nebude vyřešena doprava, tedy takzvaná severní tangenta, která odvede auta jinam, tak to zatím moc řešení nemá," dodal Petr s tím, že místní mají například tradičně těžkou hlavu z letních festivalů či helikoptér využívajících areál letiště.

„Je toho prostě na jedno místo moc," uzavřel Petr.

Příslib ticha

Zástupci projektu však místní ujišťují, že provoz centra se do navýšení hladiny hluku nepromítne. Testování motorů by mělo probíhat maximálně čtyři hodiny denně. Podmínkou hradecké radnice je ti to, aby se testování neprovádělo v noci.

„V projektu jsme se zavázali provozovat zkušebnu v souladu se všemi normami a předpisy," uvedl Jiří Vysoký z Orbis Avia, spolutvůrce projektu.

Unikátní centrum
Evropské centrum vývoje, výzkumu a výroby moderních turbovrtulových leteckých motorů - jak zní celý názvem projektu - by mělo být jedním z nejmodernějších výzkumných center na světě.

Plánované investice se pohybují okolo dvou stovek milionů.

Smlouva k vytvoření centra byla uzavřena 27. července 2016 mezi americkou společností GE Aviation a Vládou České republiky.

Dalšími patrony plánované výstavby centra jsou společnost Orbis Avia a ČVUT.

V budoucnosti by do České republiky měly v rámci celého projektu přijít investice za 10 miliard korun.

Dle vyjádření zhotovitele by měly být při provozu dodržovány všechny potřebné hygienické normy. Testování motorů by mělo probíhat maximálně 20 hodin týdně a mimo noční hodiny. Tím se má předejít navýšení hluku v okolí hradeckého letiště.