I ten, respektive jeho odbor životního prostředí s projektem souhlasil. „Veřejnost a dotčená veřejnost se k záměru nevyjádřila. Z obdržených vyjádření dotčených územních samosprávních celků a dotčených správních úřadů k předloženému oznámení záměru nevyvstal požadavek na posuzování záměru podle zákona EIA,“ stojí v dokumentu, který je na úřední desce kraje od 18. října. „Za toto rozhodnutí jsme rádi, ale více méně jsme s ním počítali,“ nechal se slyšet generální ředitel společnosti Orbis Avia, která je společně s ČVUT a GE Aviation spoluautorem projektu, Martin Kopáček . Podle něj zkušebna, která by měla vzniknout na hradeckém letišti do konce letošního roku ve dvou úlech, měla prospět i samotnému městu a zdejším univerzitám. „Návaznost na univerzity je pro budoucnost projektu velmi přínosná. Navíc to bude příležitost pro další projekty související s letectvím,“ uvedl před časem Martin Kopáč s tím, že „hradecké“ motory by v budoucnu měly pohánět letadla společnosti Textron Cessna. „V této oblasti byl zatím pouze jeden výrobce motorů. Jsem rád, že společnost GE Aviation se vydala tímto smělým směrem a i díky Hradci Králové vznikne na trhu nová konkurence,“ uvedl generální ředitel společnosti Orbis Avia.

Unikátní centrum

Evropské centrum vývoje, výzkumu a výroby moderních turbovrtulových leteckých motorů by mělo být jedním z nejmodernějších výzkumných center na světě. Plánované investice se pohybují okolo dvou stovek milionů. Smlouva k vytvoření centra byla uzavřena 27. července 2016 mezi americkou společností GE Aviation a Vládou České republiky. Dalšími patrony plánované výstavby centra jsou společnost Orbis Avia a ČVUT. V budoucnosti by do České republiky měly v rámci celého projektu přijít investice za 10 miliard korun. Testování motorů by mělo probíhat maximálně 20 hodin týdně a mimo noční hodiny. Tím se má předejít navýšení hluku v okolí hradeckého letiště.