Ke konci cyklistické sezony by se mohli příznivci bicyklů z Hradce Králové do Kostelce nad Orlicí dostat po značené a částečně bezpečné cyklotrase.

Z krajské metropole nyní trasa číslo 222 vede Malšovicemi přes Svinary, Běleč nad Orlicí až do Třebechovic pod Orebem. Cyklisté ale musí po silnici II. a III. třídy. „V budoucnu by mohla cyklostezka z Hradce vést buď kolem Stříbrného rybníka hradeckými lesy, nebo přirozenější by bylo kopírovat tok Orlice,“ řekl Hradeckému deníku Karel Šimonek, hradecký cyklokoordinátor.

Dokončují stavbu cyklotrasy u Čestic

Návrh kompletní Orlické cyklostezky v podstatě kopíruje silnici I/11. Nyní se pracuje na Rychnovsku. Práce na výstavbě cyklostezky stavbaři obnovili před zhruba třemi týdny. V současnosti vládne čilý ruch za častolovickým vlakovým nádražím, kde je nutné vyměnit podloží.

V prostoru křížení se silnicí první třídy číslo 36 v katastru Čestic je pak osazována zámková dlažba v červené barvě. „Je to z bezpečnostních důvodů, aby se nestalo, že zamyšlený cyklista vjede do dráhy motorového vozidla,“ vysvětlil Petr Vondráček, starosta Čestic.

Úsek z Častolovic musí ještě postavit

Vedle toho ještě zbývá vyřešit napojení kanalizace, která byla nečekaně odkryta v blízkosti továrny Orsil, a hlavně postavit úsek z Častolovic do Kostelce nad Orlicí. Zde se ale žádné větší komplikace nepředpokládají.

Cyklostezka by tak mohla být zprovozněna v červnu. „Slavnostní otevření plánujeme na přelom srpna a září, ale už nyní je její větší část průjezdná. Je to sice na vlastní nebezpečí, ale cyklistům ani bruslařům se v pohybu po komunikaci nijak nebrání,“ řekl dále čestický starosta.

Improvizovaný provoz ale naznačil další úkoly do blízké budoucnosti. Investoři, jimiž jsou okolní obce, se snaží zajistit dotaci na vznik parkovacích míst a nezbytného mobiliáře. Pro bezpečnější nazouvání a vyzouvání in-line bruslí budou zapotřebí lavičky. Počítá se i se vznikem odpočinkových zón pro cyklisty.

Finanční zvraty u projektu samotného se již nicméně nečekají. Náklady by tak neměly překročit 23 miliony korun, což je zhruba dvoumilionový nárůst oproti původním odhadům. „Přibyly sice některé práce, ale na druhou stranu se jiné náklady oproti projektu snížily. V současnosti tak jednáme s Regionální radou o konečné kalkulaci,“ uzavřel Petr Vondráček.