Jenže se tak nestalo a valná část řidičů si cestu dál zkracuje přes Hradec Králové. Zdejší silnice jsou totiž zdarma a na dálnici se musí platit. A pro některé řidiče je dálniční známka, kterou by využili jen na krátkém úseku dálnice, zbytečná. A město dál trpí zácpami.

Tato praxe se však může za pár měsíců změnit. Prozatím odmítavý postoj ministerstva dopravy k vyjmutí úseku od Hradce Králové po Opatovice možná změní novela silniční vyhlášky, kterou nyní řeší Ministerstvo dopravy. "V títo době o této výjimce jednáme s Krajem. Nová vyhláška by měla být hotova do konce října. Ale v tuto chvíli ještě nemohu říct, zda se do ní tento úsek dostane," uvedl ministr dopravy Dan Ťok a dodal, že pokud bude nakonec dálničnímu úseku z Hradce Králové do Pardubic udělena výjimka, poprvé by se bez dálniční známky po autostrádě jelo od ledna roku 2019.

Podle hejtmanství by vstřícný krok ministerstva dopravy k vyjmutí úseku od Hradce Králové po Opatovice vedl k lepší dopravní situaci v krajské metropoli. „Považuji za nezbytné, aby tento úsek dálnice nebyl zpoplatněný. Tato výjimka by výrazně ulehčila dopravě v Hradci Králové. Opakovaně jsem ministra dopravy upozorňoval, že do připomínkového řízení posíláme náš nesouhlas, že tento úsek nevyjmuli z dálničního zpoplatnění. Osobně jsem intervenoval u ministra dopravy, aby změnil svoje rozhodnutí,“ nechal se slyšet náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Martin Červíček.

Jeho slova ještě upřesnil hejtman Jiří Štěpán. Podle něj blízkost Hradce Králové a Pardubic vede k velké frekvenci každodenního dojíždění za práci, vzděláním či za kulturou a sportem. "Vedle tranzitní dopravy i tato zátěž je na souběžných komunikacích vysoká a jakýkoliv krok, který povede k přesunutí tranzitní dopravy ze silnic na dálnice, bude ku prospěchu nás všech. Uleví se přeplněným komunikacím ve městech, zvýší se bezpečnost na komunikacích, protože se sníží možnost kolizních situací mezi chodci a tranzitní dopravou ve městech,“ doplnil hejtman Jiří Štěpán.