Koníček zhmotněný do silných koňů pod kapotou – tím jsou pro automobilové závodníky jejich závodní auta. Že burácení motoru je pro naprostou většinu z nich absolutně nejlepším zvukem, který lze slyšet, potvrzovala většina posádek startujících v třetím ročníku Pewag rally Orlické hory.


„Málokdo si dovede představit, kolik je to starostí a kolik razítek, takže když vyjde tak krásné počasí, je škoda si to neužít," zaznělo z úst organizátorů hned v samém úvodu.


Vzápětí najel na startovní rampu na Kupkově náměstí v Opočně jako první Trabant 601 se startovním číslem 60 a osádkou Veronika Vačkářová – Markéta Bulínová z Krtek racing team, a začala dlouhá přehlídka účastníků nejen z České republiky, ale také z Polska, Finska či Švédska.


Hudba a sport


Třetí ročník Pewag Rally Orlické hory – to ovšem nebyli jen natěšení jezdci a jejich nablýskaná auta. Pořadatelé pamatovali také na diváky velké i malé a všem dohromady nabídli bohatý doprovodný program.


Na Trčkově náměstí byla na závěr prvního dne namíchána pestrá směsice hudby – po pořádně rozjeté Red Hot Chilli Peppers revival zahrál na svůj magický saxofon vynikající jazzman Štěpán Markovič a po něm zpívala „domácí" Livie Kuchařová. Na otázku, co říká spojení dobré hudby a rychlých kol, odpověděla téměř bez váhání: „Myslím si, že to je parádní spojení. Já sice moc neholduji adrenalinu, ale propojení věcí je určitě vždy dobré. Mám ráda, když se akce neorientují jednostranně, třeba jen na hudbu nebo jen na rallye. Ideální je, když se vše smíchá dohromady – to je pak zajímavé pro větší počet lidí," vyjádřila kompliment.


Bonbonek závodu


A vlastní závod? Ten byl na programu v sobotu. Posádky projížděly jednotlivé rychlostní zkoušky (RZ), desítky pořadatelů bděly nad bezpečností diváků a vše šlo jako na drátku.


Těsně před vyhlášením vítězů všech kategorií zhodnotil třetí ročník Pewag Rally Orlické hory Marek Šimík, hlavní organizátor Rallye cupu – seriálu pěti závodů s mezinárodní účastí: „Hledisek na hodnocení je daleko víc než jen sportovní. Na prvním místě byla bezpečnost. Pořadatelé chystali opatření dlouho dopředu, dokázali se proškolit s těmi nejzkušenějšími kolegy z celé republiky. Přesvědčili starosty obcí i občany, že rally zabezpečí tak, aby proběhla bez problémů. První úspěch tedy je, že se závod koná a že proběhl bez potíží."


Pochvala Marka Šimíka se dotkla i tratě: „Organizátoři vybrali krásnou novou šotolinovou rychlostní zkoušku, která je bonbónkem pro pravé soutěžáky – kameny, šotolina, určitá prašnost, velice atraktivní pro diváky a fotografy. Organizátoři a většina posádek jsou po dnešku nadšeni."

Chtěl si to jen užít, nakonec zvedl pohár nad hlavu

Když jsem s Ondřejem Plašilem (jeho spolujezdcem je Zdeněk Bárta – Honda CRX) mluvila v pátek těsně před slavnostním zahájením rally, řekl, že si přijel závod hlavně užít. To se mu opravdu podařilo, nad hlavu totiž zvedl pohár pro vítěze kategorie A2.

Jak si ceníte tohoto vítězství?
Určitě dobrý. Ze začátku jsme se trápili, ale potom se vše zlepšilo a dopadlo to dobře.

Který úsek byl pro vás nejtěžší?
Určitě ta šotolina, to znamená třetí rychlostní zkouška v okolí Domašína.

Jak jste spokojen se spolujezdcem?
Výborně. Odvedl jako vždy dobrou práci.

A co další závody? Kam se ještě v nejbližší době chystáte?
Určitě pojedeme další závod Rallye cupu, který bude v Teplicích. A možná ještě nějaký závod volného poháru.

Co všechno obnáší příprava na závod?
Pro mě je to kompletní rozdělání auta, čištění, kontrola součástí.

Fakta o vítězném stroji:
Honda CRX, obsah 1,6,
výkon téměř 200 koní.

Auto si Ondřej Plašil stavěl sám. Má ho od roku 2007.