Aut i přes zdánlivé nasycení trhu neustále přibývá. Jedno dnes v průměru vychází už na téměř dva Východočechy. Ještě před čtyřiceti lety se o jedno auto dělilo téměř osm lidí… V praxi, pokud odečteme děti a starší důchodce, tak vlastní auto skoro každá domácnost.

A podle statistiků každý čtvrtá z nich využívá dokonce dvě nebo i více aut. Hlavně v hradeckém kraji, v Pardubickém kraji je podíl domácností s více auty o něco nižší. V součtu všech domácností (včetně tech nemotorizovaných) tak vychází podíl těch, které využívají více než jedno auto, na zhruba každou sedmou.

Máme nejlevnější pohonné hmoty z celé země

V Pardubickém kraji je vůbec nejlevnější benzin i nafta. Vyplývá to z databáze společnosti CCS, která ceny na pumpách sleduje. Natural 95 se minulý týden v Pardubickém kraji jako v jediném regionu držel pod 31 Kč/l, cena nafty jen o šest haléřů překročila 30 korun. Jen o dva haléře víc stojí diesel v Královéhradeckém kraji, který je druhý nejlevnější i na benzin. Ceny na pumpách jsou ve východních Čechách nízké dlouhodobě.

„Nic jiného nám nezbývalo. Jezdím za prací do Hradce, manželka sice také, ale musí nejdřív odvézt děti ráno do školky a do školy. Bez dvou aut bychom se neobešli," řekl Milan Truhlář z vesnice poblíž Českého Meziříčí na Rychnovsku.

Každé auto v průměru podle loňského šetření statistiků najezdí ročně po Česku 8100 kilometrů, po zahraničí pak dalších zhruba 1800 kilometrů. Lidé v Pardubickém kraji jsou v tomto ohledu o něco mobilnější než obyvatelé hradeckého kraje. Celostátní průměr je těmto východočeských číslům podobný.

Téměř každá třetí rodina naopak nemá auto žádné. Jsou to hlavně právě senioři, odkázaní na autobusy nebo pomoc svých příbuzných.

Zajímavé však je, že tento podíl je ze všech krajů v Česku nejnižší. V jiných regionech nepoužívá auto zhruba kolem třetiny a třeba v Praze s rozvinutou MHD dokonce 44 procent domácností.

Překvapivě vysoké zůstává stáří vozového parku, dokonce pomalu narůstá. Průměrné auto na východočeských silnicích je staré přes 15 let. Není divu, když více než třetinu trhu s auty tvoří ojetiny.