VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Amálka má devatenáct metrů a tykadla. Řídí ji už léta

Hradec Králové /ZAJÍMAVÍ LIDÉ HRADECKA - ROZHOVOR/ - Řízení obrovských autobusů a trolejbusů dnes už fyzicky náročné není. I proto stoupá počet řidiček, Romana Seidlová je jednou z nich.

5.2.2014
SDÍLEJ:

Romana Seidlová, řidička vozidel městské hromadné dopravy v Hradci Králové.Foto: Deník/ Ondřej Littera

Obrovský plechový kolos a dnešní dopravní džungle města, kterou se prodírají řidiči autobusů městské hromadné dopravy. Jen je v některých případech nutné opravit rod, mezi řidiči je totiž čím dál více žen a svoje povolání zvládají v pohodě.

Jejich kolegové je nečastují šovinistickými poznámkami a v pohodě fungují všichni dohromady. „Podnik mezi řidiči a řidičkami nedělá vůbec žádné rozdíly a kolegové jsou naprosto perfektní, jsme prostě parťáci," pochvaluje si své už téměř pětileté působení u hradeckého dopravního podniku Romana Seidlová. Řídí kloubový trolejbus číslo jedna a dvě a do práce se těší. Je další osobností z našeho cyklu Zajímaví lidé Hradecka.

Jak jste se k řízení trolejbusu vůbec dostala, přece jen to není úplně typické ženské povolání?
Před více než pěti lety jsem přišla o práci a můj tatínek tehdy našel inzerát, že v dopravním podniku hledají řidiče a že může mít i průkaz skupiny B. Následoval rekvalifikační kurz na průkaz skupiny D, který financoval úřad práce, pak závěrečné zkoušky, zdravotní prohlídky, psychotesty a asi po půl roce jsem mohla nastoupit.

Nemusela jste dělat speciální kurz pro trolejbus?
Bylo to jen školení, ale musela jsem absolvovat test 
s drážním inspektorem, protože jde o drážní vozidlo.

Jezdíte jenom jedním vozem? A proč právě tím nejdelším?
Střídáme se v turnuse na lince číslo jedna a dvě. Pak ještě střídám kolegy na svačinovou přestávku. Jinak se ale o svůj vůz staráme. Ten náš má jméno Amálka a měří 19 metrů. Dostala jsem se na něj v podstatě asi dva měsíce po nástupu.

Nevadí vám ta délka vozu?
Vůbec, i když ze začátku jsem se bála třeba v Mostecké ulici v té ostré zatáčce u Erka, že s sebou vezmu i to zábradlí, ale ono se to jenom zdá, zatáčku jsem vytočila normálně.

Řízení samotné je jednoduché?
Mám tam jednoduše řečeno tři čudlíky – neutrál, dopředu a dozadu. Pak ještě jízda (plyn) a brzda.

Jakou můžete jet největší rychlostí?
Máme tam omezovač do 65 kilometrů v hodině. Ale já ani tak rychle nikdy nejela, po Hradci je nejvýš šedesátka.

Musíte pak vůz uklízet?
Jen kabinu řidiče, salon (prostor pro cestující – pozn. redakce) už uklízí jiní.

Co když se něco ve voze porouchá, umíte to opravit?
To neumím, ale my to ani dělat nesmíme. Pokud je porucha taková, že vůz nejede, voláte okamžitě dispečink. Pokud dojedete do podniku, musíte všechno sepsat a dát do hlášení.

Romana Seidlová
• bydlí v Hradci Králové
• je vdaná, má syna a dceru
• vyučila se prodavačkou
• baví ji cykloturistika. „Už skoro nejezdíme k moři, baví nás jezdit po cyklostezkách třeba na Moravě," říká Romana Seidlová.
• dalším koníčkem je hlavně rodina

Umíte nahodit tykadla trolejbusu na dráty?
Tak to samozřejmě umím, bez toho bych se neobešla.

Jak to, že vůbec spadnou?
V některých místech může být drát porušený nebo v tom úseku není proud, vy náhle zabrzdíte a může to spadnout. Když pojedete trolejbusem a u řidiče to pípne, tak zrovna není proud. Problém mohou být i výhybky. Většina už jich je automatických, ale pár jich musím ještě ručně přecvaknout, třeba u Skleněné věže. Když zapomenete, jedete jiným směrem.

Neštvou vás někdy protivní cestující?
Vůbec. Ráda pracuji s lidmi. Kolegové někdy nadávají na návaly, kdy ani nemohou zavřít dveře, ale mě to nevadí.

Nebojíte se, když jedete v noci?
Máme spojení na dispečera, můžeme zavolat městskou policii, nebojím se.

Nikdy se vám nestalo, že by vás někdo obtěžoval?
To ani ne, ale teď nedávno jsem volala městskou policii. Ale ne kvůli výtržnostem. Nastoupila starší paní a ptala se, jestli stavím u Futura. Pak ale  nevystoupila a jela dál. Měla nepřítomný pohled, bála jsem se, aby nevystoupila třeba někde u rybníčku. Nakonec se zjistilo, že je nemocná, všechno dobře dopadlo.

Jsou v Hradci nějaká místa, která nemáte ráda?
Ani ne, je tady rovina, jezdí se dobře. Vím že kolegové neradi jezdí po Brněnské, protože když vyjíždějí ze zálivu, může je smést rozjetý kamion. Je špatně, když je před zastávkou přechod pro chodce, to se pak může stát malér. Ale na městě naše připomínky berou v potaz a snaží se pak věci napravit.

Opravdu si vás – ženy za volantem – kolegové nedobírají?
Vůbec, máme výborné vztahy, já si na ně nemůžu stěžovat, jsme parťáci.

Troubíte někdy na řidiče, chodce?
Jenom na jednom místě, a to u banky na Ulrichově náměstí. Auta tam parkují, a když vyjíždějí, tak špatně vidí a mohou do mě narazit.Nejdůležitější je navázat s chodcem nebo řidičem oční kontakt, když vím, že mě vidí. Ale stále musíte myslet za druhé.

Nabourala jste někdy?
Jen jsem trochu jedno auto zmáčkla na náměstí Svobody, kdy jsem přejížděla do pravého pruhu a nevšimla jsem si auta, které tam rychle vjelo zprava. Trochu si asi odřel gumy, tak mě pak předjel a vybrzdil. To jsem se trochu zpotila a od té doby si dávám 
v tomhle místě pozor.

Co jste dělala před tím, než jste se stala řidičkou?
Jsem vyučená prodavačka. ale ono u nás je to pestrá skladba. Řídí bývalí kuchaři, elektrikáři, vojáci i doktor práv.

Chceme hezčí blůzky do uniformy

Řady řidiček městských autobusů se rozrůstají, zatímco v roce 2000 jich po Hradci jezdilo jen sedm, dnes už jich ulice ve velkých vozech brázdí osmnáct. „Je to i kvůli tomu, že je možné získat průkaz na autobus přímo z řidičského průkazu na osobní automobil," říká František Meduna 
z dopravního podniku. Za přítomnost žen za volantem může i technická vyspělost vozového parku, řízení tak není fyzicky náročné.

„Když se s řidiči bavíme o jejich problémech v práci, muži si stěžují na nějaké technické záležitosti, ale ženy se nechaly slyšet, že by chtěly místo košilí dámské blůzky do uniformy," usmívá se ředitel podniku Miloslav Kulich.

První řidičky se za volantem autobusů objevily v šedesátých letech po zrušení průvodčích.

Autor:

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Počítání volebních hlasů.
16

O vítězi nebylo pochyb. Trpkost prohry okusily TOP 09 a STAN

Novým ředitelem muzea se stal Petr Grulich

Hradec Králové - To, o čem si Hradec povídá už dva týdny, se stalo skutečností. Rada Královéhradeckého kraje schválila novým ředitelem Muzea východních Čech historika z hradecké univerzity Petra Grulicha. Rada ho vybrala ze sedmi adeptů, kteří se o místo ucházeli.

Magnet kola ovládla Javornice

Rychnovsko - Okresní přebor II. třídy ve fotbale: Výhru Ohnišova nad Kosteleckou Lhotou zařídil Jan Macek čtyřmi brankami.

Úspěšní i neúspěšní: Něco končí a něco nového začíná

Královéhradecko - Zatímco ANO získalo ve volbách pět mandátů, zbylé strany, které v hlasování rovněž uspěly, mohou do sněmovny poslat jen po jednom zástupci. Na mnohé známé tváře tak místo nezbylo. Štěstí naopak přálo některým dosud málo známým politikům.

Krajský fotbal: Smutné jubileum. Smiřice zůstaly podesáté bez bodu

Královéhradecko - Krajská fotbalová I. A třída i obě skupiny I. B třídy mají za sebou další soutěžní střetnutí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení