VYBRAT REGION
Zavřít mapu

A přece se našel. Amatérský nadšenec objevil meteorit. Ten dostal název po městě

Hradec Králové - Meteorit, který měl spadnout loni v polovině května poblíž Hradce Králové, je na světě.

19.5.2017
SDÍLEJ:

Nalezený spadlý meteorit.Foto: Pavel Spurný, Astronomický ústav AV ČR

Přestože astronomové se ihned odhodlaně vydali prohledávat okolí obcí Čistěves, Benátky a Sovětice, nepochodili a příliš šancí k nalezení unikátního meteoritu ani sami nedávali. K překvapení všech, kosmický úlomek se našel. Amatérský hledač, který na meteorit narazil již v polovině loňského léta, si ovšem svůj poklad nechal sám pro sebe a pochlubil se s ním až letos začátkem jara.

„Všechny nás překvapilo, že se tam ještě něco našlo. Výprav bylo uskutečněno několik, ale neúspěšně," uvedl předseda Astronomické společnosti Hradec Králové Martin Cholasta s tím, že místo nálezu dokonce pečlivě prohledali za pomocí hrábí.

Nálezci úspěch přejí

Nejen z pohledu pracovníků hradecké hvězdárny, ale celé vědecké obce, se jedná o výjimečný meteorit a jeho objevení všechny nesmírně těší.

„Je to hodně zajímavé. Rádi bychom nálezce, kterému meteorit po právu patří, kontaktovali, abychom ho mohli případně ukázat veřejnosti. Nebo například uspořádat s nálezcem besedu," dodal Cholasta s tím, že objeviteli gratulují a vzácný poklad z nebes, který symbolicky nese jméno po Hradci Králové, mu upřímně přejí. Vesmírný kamenný dar je nesmírně cenný především proto, že odborníci přesně znají jeho pouť sluneční soustavou a průlet zemskou atmosférou. Meteorit, vážící 134 gramů, je pátým takovým v republice, u kterého astronomové znají takzvaný rodokmen. V rámci světových statistik se řadí na třicátou příčku.

Kvůli tomu, aby meteorit získal patřičnou světovou certifikaci - klasifikován jako takzvaný kamenný meteorit - z něj museli pražští astronomové část odebrat.

Vesmírný „šperk" s názvem Hradec Králové nyní patří svému nálezci.

Autor: Pavel Nedbal

19.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Blíží se seminář k dotačním programům Královéhradeckého kraje

foto k Tři pohádkoví námořníci se sejdou v Pelclově divadle.

Tři pohádkoví námořníci se sejdou v Pelclově divadle

Kam za sportem v regionu během dne?

Východní Čechy - Pozvánka na vybrané sportovní akce:

OBRAZEM: Boom bezobalových obchodů v kraji

Královéhradecko, Náchod /FOTO/ - Po Hradci Králové byl v úterý nově otevřen obchod Nebalíme to v Náchodě v ulici Komenského. Koncept bezobalového obchodu, kam lidé chodí nakupovat s vlastní nádobou, se začíná po české republice rozšiřovat.

Cvičení ve vazební věznici: požár za mřížemi

Hradec Králové /FOTO/ - Do vazební věznice v Hradci Králové vyrazili ve čtvrtek k cvičnému zásahu hasiči. Měli uhasit požár skladu a zachránit dva lidi, kteří se nadýchali kouře.

Zemřel Wabi Daněk. Osada vycházejícího slunce drží smutek

Hradec Králové, Jaroměř - Když ve čtvrtek odešel do folkového nebe populární písničkář Stanislav Wabi Daněk (70), zastihla tato smutná zpráva jeho dlouholetého kamaráda a spoluhráče Miloše Dvořáčka v učebně jaroměřské Základní umělecké školy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.