Tatam je doba před dvaceti lety, kdy člověk musel vystudovat FAMU a alespoň mírně spolupracovat s minulým režimem, aby mohl natočit film jako dnes. Technický pokrok zpřístupnil filmové médium všem i bez splnění náročných kritérií – prostě vezmete kameru a natáčíte. Přesto nejde jen o zábavu a amatérští tvůrci se často skutečně nadřou. Příkladně Pavel Strnad z Brna věnoval svému dokumentárnímu snímku Krkonoše volné chvíle dvou let. Letošní Rychnovské osmičky (51. ročník) se účastnilo 86 snímků autorů ze šesti zemí.

Houslaři

Hlavní cena Rychnovské osmičky byla udělena Jiřímu Benešovi ze Dvora Králové za film Houslaři, který se zabýval houslařským řemeslem v podání vyprávění řemeslníka, který se houslařinou zabývá celý život. V kategorii dokumentárních a vědeckopopulárních filmů získala první místo Linda Vorlíčková z Litomyšle za Lásky jedné tmavovlásky, v kategorii reportážních snímků nejvíce zaujal film V Uhlisku nad Porúbkou autora Jána Kusky ze Slovenska, který zobrazil obdivuhodnou a těžkou práci koní v lese. Ze zaslaných hraných snímků porota vybrala jakožto njelepší film Jako by se mě dotkla jakási předzvěst smrti Vladimíra Franče z Prahy. První místo v kategoriii animovaných a experimentálních filmů poputuje do Polska – získala jej Karolina Glusiec za film s názvem Karuzele, skutery, rodeo.

Mladých filmařů přibývá

Porota, složená z režiséra a scénáristy Miloslava Kučery, akademické malířky Kateřiny Lojdové a režiséra České televize Eugena Sokolovského, vyzvala při nedělním předávání cen všechny soutěžící, aby tvořili dál, a vyjádřila přání, aby se napřesrok v rychnovském kině opět setkali. „Porota byla potěšena vysokou účastí mladých a dětských autorů a navrhuje zvážit zavedení zvláštní kategorie pro mladé tvůrce,“ konstatovali členové poroty.