Škodu za 50 milionů korun napáchal požár v jedné z největších uhelných elektráren v České republice. Chvaletickou elektrárnu zachvátil v úterý ráno rozsáhlý požár. První hasičské jednotky na místo vyjely krátce po půl čtvrté hodině ráno. Plameny se podařilo dostat pod kontrolu téměř o tři hodiny déle, a to v 6:46 hodin.

Oheň nikoho nezranil. Všichni zaměstnanci po vyhlášení poplachu opustili svá pracoviště. Elektrárna je nyní odstavena od výrobní sítě.

Požár vznikl pravděpodobně ve věži, kam míří 
i 200 metrů dlouhý dopravníkový pás s uhlím. Ten slouží k zavážení paliva ke kotlům elektrárny. I přes snahu hasičů došlo vlivem požáru k jeho částečnému zničení. Jde o místo v blízkosti hlavního komína.

13 JEDNOTEK HASIČŮ

„Na místo ihned zamířila jednotka hasičů, která zjistila, že uvnitř elektrárny vypukl požár. Následně byl vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. K události vyjelo 13 jednotek hasičů," uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková, podle níž u požáru zasahovaly také jednotky 
ze Středočeského kraje.

„Práci hasičům navíc ztěžoval hustý dým, jedovaté zplodiny a také neznámé 
a prašné prostředí," vysvětlila Vendula Horáková.
Shořelé vybavení bude muset elektrárna nahradit.

„Důležité je, že nebyla poškozena technologie samotných bloků a kotlů. Dopravníkový pás, který byl při požáru poškozen, bude nutné vyměnit, avšak není jisté, v jakém časovém horizontu," řekl pardubický hejtman Martin Netolický.
Jde o specifické dodávky dílů a zatím není jasné, zda je bude nutné vyrobit.

ŽÁDNÁ ZRANĚNÍ

Uchránit se podle hasičů podařilo majetek v hodnotě 400 milionů korun. Požár si tak nevyžádal žádná zranění, jen materiální škody.

Ty se omezily pouze na areál samotné elektrárny. Do okolí podniku neunikly žádné zdraví škodlivé látky. Samotný požár nezaznamenali, až na průjezd většího množství hasičské techniky, ani lidé z okolních obcí.
„Nevím nic, dozvídám se to od vás," reagoval nad ránem u obchodu starší muž ve Chvaleticích. „Nic vidět ani slyšet nebylo," dodal.

Hasiči z místa odjížděli už kolem deváté hodiny dopoledne. Zůstala pouze místní jednotka elektrárny.

Příčinu nehody vyšetřují hasiči a policisté, kteří spolupracují s krizovým štábem podniku. Jaká mohla být? Náhoda, technická závada na dopravníku mostu či samovznícení uhelného prachu. Nic nenasvědčuje tomu, že by za včerejším požárem stál úmysl.

TEPLÁ VODA POTEČE

Už v době, kdy byl požár pod kontrolou, bylo jasné, že větší omezení pro obyvatele představovat nebude.

„Nikdo nebyl zraněn. Obyvatelům okolních obcí nehrozí žádné nebezpečí. Také dodávky teplé vody budou fungovat bez přerušení," nechala se po zásahu hasičů slyšet Gabriela Sáričková Benešová, mluvčí společnosti, pod kterou chvaletická elektrárna spadá.

„V tuto chvíli došlo k odstávce elektrárny, která může trvat několik týdnů," dodal Martin Netolický.

Požár v Elektrárně Chvaletice lze svým charakterem přirovnat k požáru Elektrárny Opatovice nad Labem ze 7. srpna 2005, kdy hořel pásový dopravník. Ten byl ale v podzemních prostorách.

Elektrárna Chvaletice

Provoz se nachází v Polabí nedaleko Pardubic. Byl postaven v letech 1973 - 1979 na území bývalých Mangano-kyzových závodů, v nichž právě tehdy končila těžba pyritu. S výstavbou elektrárny souviselo dobudování Labské vodní cesty, protože severočeské hnědé uhlí, které se ve Chvaleticích spaluje, sem bylo do poloviny roku 1996 dopravováno z Lovosic po vodě.
Celkový instalovaný výkon 820 MW tvoří čtyři 205MW bloky. Komín elektrárny dosahuje výšky 300 m, chladící věže jsou vysoké cca 100 m a jejich průměr na zemi dosahuje kolem 60 m. Výkon je vyveden dvěma 400 kV linkami do rozvodny Týnec nad Labem. Palivem je hnědé uhlí. Zdrojem vody pro elektrárnu je řeka Labe.
Výstavba odsiřovacího zařízení v Elektrárně Chvaletice byla dokončena v roce 1998. Technologie odsiřování je založena na principu mokré vápencové vypírky a má účinnost převyšující 95%. Zvláštností stavby je vyvedení odsířených spalin do chladicích věží. Elektrárna provozuje dvě stanice měření imisí, které jsou zapojeny do systému AIM (automatický imisní monitoring) ČHMÚ.
Dalším unikátním zařízením je rotační výklopník paliva. Elektrárna disponuje největší skládkou paliva (projektovaných 850 000 tun).

www.sev-en.cz