Profesionální hasiči mají na mrazy specifické podmínky zásahu. „Například při likvidaci rozsáhlejšího požáru se nechávají hadice pod proudem a zahrabávají se pod sníh, aby nezamrzly,“ vysvětlil Jiří Václavík z HZS.

Zmrzlí lyžaři

To dokazuje i fakt, že výjezdy letos v přímé spojitosti s několikadenním mrazem doposud nebyly. „Nepříjemný byl výjezd do Sedloňova, kde jednotka čtyři hodiny vyprošťovala autobus, a to za silného mrazu. V minulosti jsme však likvidovali požáry způsobené neopatrným rozmrazováním vodovodního potrubí či automobilů plamenem nebo infrazářiči,“ zavzpomínal rychnovský vyšetřovatel.

Jak doplnil, například při žhavení kovových trubek, které vedou do zdi, je třeba hlídat potrubí i za zdí. „Teplo se totiž přenáší dál a požár klidně může vzniknout v jiné místnosti, což se i stalo,“ varuje profesionál a připomíná ještě výjezd k zamrzlému autobusu s dětmi na lyžařském výcviku.

Nacvičený postup

„V případě vysokých mrazů a zásahů při rozsáhlejších požárech však dodržujeme specifický postup. Hadice se nechávají pod proudem a zahrabávají se pod sníh, aby nezamrzly. To však máme již za léta praxe perfektně nacvičené a letos jsme to zatím neprováděli,“ dodal Václavík.