Až dva tisíce zaměstnanců automobilky Škoda Auto by podle odborů mohly přijít z zaměstnání. Manažeři a odbory německé automobilky Volkswagen totiž chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené technologie. Volkswagen chce tak omezit konkurenci, kterou pro něj představuje jeho sesterská značka Škoda.

Přesun výroby by se měl týkat limuzíny Superb, která se vyrábí v Kvasinách. Na lámání chleba by mohlo dojít v roce 2022. Ačkoli někteří odborníci tvrdí, že tyto kroky nemusí automaticky znamenat snižování stavů, protože Superb by v Kvasinách nahradila nová řada SUV, zaměstnanci kvasinské Škodovky neskrývají obavy. „Řešíme to s kolegy, je to něco, čeho jsme se obávali v budoucnu. Mysleli jsme si, že buď přijde krize v automobilovém průmyslu, nebo by se někdy výroba mohla přesunout do jiné, levnější země, ne však do Německa,“ uvedl jeden ze zaměstnanců Škodovky.

Expanze kvasinského závodu přitom zhruba před třemi lety odstartovala průmyslový boom v rychnovském okrese i investice do infrastruktury ze státní i krajské kasy.

Škoda Kodiaq.
Volkswagen se bojí konkurence. Část výroby Škody chce přesunout do Německa

„Na infrastrukturu na Rychnovsku teď putuje přes šest miliard korun, a to nejen na silnice, ale i do škol a úpravy lokální infrastruktury. To vše svědčí o tom, že omezení výroby by v plánu být nemělo, hypoteticky se však vždycky může stát cokoli. Škodovka však spíš uvažuje o tom, jak tady výrobu ještě zvýšit. Informace, že chce přesunout výrobu Superbu do Německa kvůli tomu, aby uvolnila kapacitu na výrobu SUV, tiskem proběhly,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán (ČSSD). Podle něj je ukončení či omezení výroby nereálné, ale pokud by k němu došlo, musel by se s ním region vyrovnat. „Přesun výroby mezi jednotlivými závody je možný, odchod Škodovky z regionu dle mého názoru ne. Na druhou stranu, ty firmy, které nejsou zapojeny do automobilového průmyslu, mají problém sehnat zaměstnance,“ dodal hejtman s tím, že lidé by šli pracovat do jiných odvětví a skončilo by například pendlování Poláků za prací.

Škoda Karoq.
Kvasinký Karoq pokořil své SUV konkurenty

„Jsem přesvědčen o tom, že i kdyby se částečně výroba přestěhovala jinam, na rozvoj naší krajské průmyslové zóny a na všechny projekty a investiční záměry s tím spojené to vliv mít nebude. Jako kraj jsme vázáni vládním usnesením, navíc bylo podepsáno společné memorandum o spolupráci na rozvoji zóny,“ nechal se slyšet Václav Řehoř (ODS) krajský radní pro oblast investic. Předběžné je situaci řešit podle starosty Rychnova nad Kněžnou Jana Skořepy (Nezávislí za RK). „Možná je to jen takové plácnutí do vody. Je otázka, pokud by došlo k propouštění, zda by se to vůbec týkalo Kvasin a kmenových zaměstnanců. Pokud by se to dotklo agenturních zaměstnanců, nevidím v tom pro region problém. Dnes nevíme, co může být zítra. A natož za pět let. Klidně může přijít další recese a ta způsobit problémy. To je život a vývoj,“ podotkl. Podle starosty Solnice by na omezení výroby region krátkodobě neprodělal, z dlouhodobého hlediska by to ale byl problém. „Dohody by se měly dodržovat,“ uzavřel s tím, že na mysli nemá jen průmyslovou výrobu, ale i slíbené investice. Ty podle něj region potřebuje bez ohledu na Škodovku.

Škoda Auto. Ilustrační foto.
Škodovka nestíhá, superb se možná bude vyrábět v Německu. Odboráři nesouhlasí