Jsou za námi dvě třetiny roku. Už můžete odhadnout, jaký bude letošní trh s novými auty v České republice?
Je třeba říci, že trh je stále v dobré kondici. Pomáhá k tomu fungující ekonomika, což vede k tomu, že si koupi nového vozu může dovolit stále větší množství privátních zákazníků, což je dobrá zpráva. Oproti minulému roku prodáváme nyní privátním klientům o 10 procent více našich aut.

Na druhou stranu registrujeme pokles dynamiky ze strany fleetových kanálů, která byla v minulých letech tahounem celého trhu. To jednak proto, že leasingové společnosti prodlužují doby pronájmů, a navíc ve firmách dnes jezdí poměrně mladá auta, takže zatím není zapotřebí je měnit.

Také už někteří dovozci pomalu opouštějí dříve často používané metody, že auta sice zaregistrovali v ČR, ale následně je vyvezli. V loňském roce bylo zaregistrováno 271 tisíc aut, ale ve skutečnosti jich na silnicích podle našeho propočtu zůstalo a jezdí jen 230 až 235 tisíc.

V konečném důsledku bude proto velikost trhu letos zhruba stejná jako vloni. 

Fabia má za sebou facelift. Je to vlastně jediná výraznější letošní novinka Škody. Jak ji zákazníci přijímají?
Určitě dobře, tato modernizace totiž nebyla jen o změně vzhledu, ale přinesla i řadu nových technologií a prvků výbavy. Nová fabia je vzhledem k dodatečné výbavě k dispozici za lepší cenu než předtím. Fabia spadá do segmentu malých vozů, který v podkategorii aut s klasickými karosériemi obecně neroste.

Nárůst dělají především auta ze segmentu malých SUV a crossoverů, kde zatím zastoupeni nejsme. Přesto má Škoda v segmentu A tržní podíl přes 45 procent a letos jsme ho zvýšili o více než dvě procenta. 

Jaký podíl má karosérie kombi?
Konkrétně v případě fabie je to 50 procent. Tento typ karosérie je totiž u Škody velmi dobře zapsán. Už proto, že i fabie kombi jsou zastoupeny ve vozových parcích různých firem, kterým pro jejich účel kombi vyhovuje mnohem lépe než nyní oblíbené SUV. Totéž samozřejmě platí i o octavii nebo superbu kombi.

Takže bychom byli hloupí, kdybychom kombi v budoucnosti přestali nabízet. Škoda je značkou kombi a bude i nadále.

Když už jste na SUV narazil, bude jejich boom ještě pokračovat?
Určitě bude pokračovat v segmentu menších a středních vozů, kde již dnes máme své zástupce, resp. již brzy mít budeme. Vidíme to především v segmentu A, kde zatím máme jen karoq a kodiaq.

Díky nám roste tento segment meziročně více než o 18 procent. Naopak už neroste zájem o velké a prémiové SUV. Navíc, jak jsem již řekl, korporátní klienti nepodléhají módnímu trendu a zůstávají u karosérie typu kombi.

Karoq by se vám asi dařilo prodávat ještě lépe, kdyby na něj nebyly tak dlouhé čekací lhůty….
Ano, to je pravda, nicméně máme příslib, že příští rok se situace ve výrobním závodě v Kvasinách i v Mla-dé Boleslavi zlepší a vyrobí se tolik aut, kolik budeme pro český trh požadovat.

KAŽDÁ ČTRNÁCTÁ OCTAVIA JE RS

Jak dlouhá je tedy v současnosti čekací doba na karoq? A jaká na další modely?
O karoq je skutečně ohromný zájem. Čeká se na něj nejméně půl roku, ale někdy třeba také deset měsíců až rok, velmi záleží na konkrétní specifikaci.

V řadě případů se potýkáme s omezeními i na straně našich dodavatelů. V případě ostatních vozů to už je výrazně lepší, zpravidla do 10–12 týdnů. Mírně se vymyká rapid, kde je to zhruba 15 týdnů.

Musím však objektivně říci, že Škoda nebude mít nikdy rekordně krátké dodací lhůty. Jsme hrdí na to, že téměř všechna auta vyrábíme na základě konkrétních požadavků zákazníka. Neděláme to, že bychom vyrobili nějakou velkou sérii na sklad a pak se ji snažili udat.

Také se z ceníků, které jsou vystavené na internetu, vytratily některé motorové varianty vozů. Je to natrvalo, nebo jde pouze o jev, který souvisí s homologačními procesy v souvislosti se zaváděním nové emisní normy?
Natrvalo jsme z nabídky vyřadili pouze dieselové agregáty v případě modelových řad fabia a rapid, kde však stejně hrály naprosto minoritní roli.

V ostatních případech jde o dočasný jev a konkrétní informace o jednotlivých požadovaných motorizacích se zájemci dozvědí u našich dealerů. Ti přesně vědí, kdy a jaká kombinace motoru a převodovky bude k dispozici.