Už tento pátek 26. září proto firma nechá většinu výrobních zaměstnanců doma. Vyrábět se bude pouze luxusní vůz Superb, o který je obrovský zájem i přes krizi na světových trzích.

To samé má automobilka v plánu také v pátek 31. října 2008. Po oba dva pátky bude zrušena produkce vozů, v práci zůstanou jen někteří administrativní a techničtí zaměstnance nebo údržbáři. Kvůli tomu se nevyrobí cca 2500 automobilů.

„Zaměstnanci, kteří zůstanou doma a budou mít překážku v práci ze strany zaměstnavatele, dostanou 75 procent průměrného výdělku,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí firmy Škoda Auto Jaroslav Černý. Podle něho se na tom firma dohodla s odbory KOVO.

Odbory KOVO uvedly, že dohodnutá výše mzdy pro zaměstnance, kteří zůstanou po oba pátky doma z důvodu překážky na straně zaměstnavatele, je „aspektem spravedlnosti.“

„Ze zákona je dána výše 60 procent průměrně mzdy pro zaměstnance, my jsme dohodli 75 procent průměrné mzdy. To je v podstatě denní mzda a je to dobrý výsledek. Důvodem je, že pokud bychom dohodli více, například 100 procent mzdy, tak by si někteří zaměstnanci, kteří budou doma, mohli vydělat i více než ti, kteří zůstanou v práci. To by nebylo spravedlivé. Aspekt spravedlnosti jsme museli zachovat,“ řekl Boleslavskému deníku předseda odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Předseda Povšík podotkl, že není vyloučeno, že by byla omezena výroba i v dalších termínech, ale to už by se jednalo o takzvané přeplánování hromadné dovolené. „Jsou termíny například před některými státními svátky, například před Vánoci. Tady by zaměstnancům přeplánováním vznikla výhodná delší pásma volna,“ uvedl Povšík.

Pokles odbytu nových vozů

Důvodem omezení výroby je pokles odbytu nových vozů na celosvětových trzích zasažených finanční krizí, která se snoubí s vysokými cenami surovin, jako je ocel a ropa. Zcela zásadní je pak pro Škodu Auto nepříznivý kurs koruny, který ji znevýhodňuje vůči konkurenci.

Všechny tyto příčiny způsobily, že Škoda má teď plné sklady aut. „Slibujeme si od omezení výroby vyprázdnění těchto skladů,“ podotkl Černý.

Podle odborů se však nejedná o žádnou tragédii. „Musíme si uvědomit, že Škoda Auto teď vyráběla na 150 procent, dělala dobrovolné přesčasové sobotní směny. Současný stav je v podstatě návrat k normálu,“ řekl Povšík.

Firma Škoda čelí krizi od letošního května. V létě přišla s prvním opatřením, kdy zrušila přesčasové dobrovolné sobotní směny.