Loni se u nás vyrobilo o deset procent více aut než předloni. Celkem je to 940 tisíc automobilů

 

České automobilky si opět mnou ruce. V uplynulém roce vyrobily o deset procent více aut než předloni, což v absolutních číslech znamená 940 tisíc vyrobených aut za rok 2007. Jak se dalo očekávat, tahouny jsou Škodovka a kolínská TPCA.

„O jejich výrobky je zájem především v zahraničí. Zkrátka tyto automobilky dokázaly splnit objemy výroby, které si naplánovaly,“ komentuje Antonín Šípek, ředitel sekreta〜riátu Sdružení automobilového průmyslu.

Většina se vyveze

To, že export je pro česká auta klíčový, dokazuje statistika. Do zahraničí v loňském roce směřovalo 879 tisíc vozů, doma jich zůstalo jen 71 tisíc. Vysoká exportní čísla se výrobcům podařila dosáhnout i přes stagnující poptávku v západní Evropě, kde výrazný pokles poptávky zaznamenal německý trh.

„Nakolik je tento vývoj možné udržet i v budoucnu, závisí především na dostatku kvalifikovaných pracovních sil a vývoji kurzu koruny,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu, personální ředitel Škody Auto Martin Jahn. Ten už dříve Deníku uvedl, že se škodovka chce zaměřit i na takové trhy jako je Rusko, Čína či Indie.

Největším českým výrobcem nákladních automobilů se v loňském roce stala tatrovka. Z vrat jejího výrobního závodu vyjelo přes 2400 aut.
Na českém automobilovém trhu existují firmy a společnosti, které ročně vyprodukují jen několik málo desítek vozů. Mezi takové patří i třebíčský Tedom, který vloni vyrobil sedmnáct autobusů.

„Není to veliké číslo, ale naše produkce stále stoupá. Vloni jsme postavili továrnu, takže se nedá očekávat, že budeme vyrábět stovky kusů,“ uvedl Deníku Vlado Murár, šéf marketingu Tedomu. Značku mohou mnozí znát ve spojení se zaniklým výrobcem nákladních vozů LIAZ. Tedom totiž převzal motory této společnosti a zdokonalil je.

„Automobilový průmysl je pro českou ekonomiku významný jako nikdy před tím,“ hodnotí automobilový boom ekonomický analytik společnosti Patria Finance David Marek. „Samozřejmě je to díky Škodě Auto, TPCA a teď čekáme další významnou investici od korejské automobilky Hyundai, která tu plánuje vystavět svůj výrobní závod,“ vyjmenovává tahouny českého průmyslu Marek.

Je v tom riziko

Podle něho je ale poměrně rizikové, že jsou dnes automobilky a jejich dodavatelé tak klíčové pro českou ekonomiku. Ta by byla mnohem stabilnější, kdyby stála na vícero odvětvích. Takhle ji může zasáhnout každá významnější krize automobilismu.

„To ale neznamená, že je česká ekonomika nezdravá. Je ale třeba přilákat investory i z jiných oborů,“ dodává David Marek.
Další rekord v počtu vyrobených aut se očekává i letos. Podle odhadů by už mohl překročit milion vozů.