V obchodě po vás mohou požadovat vracení zboží k reklamačnímu řízení v originálním obalu, ovšem vaše povinnost to není. „Prodejci ho totiž většinou vyžadují s odvoláním na svého dodavatele, ze svého hlediska někdy i oprávněně, ale vztahy mezi prodejcem a jeho dodavatelem nemusí zákazníka zajímat,“ vysvětluje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Spotřebitel se v případě takového požadavku může odvolat na to, že žádný zákon nikomu neukládá, aby po dobu záruky, tedy celé dva roky, skladoval originální obaly. Ona představa plného bytu krabic od ledniček, praček či sporáků je sama o sobě velmi absurdní. V současnosti už navíc některé výrobky nejsou do krabic baleny. Výrobce si vystačí jen s polystyrenovými rohy a igelitem.
Navíc jestliže vezeme zboží na opravu přímo do servisu, obvykle po vás ani obal nebudou chtít. Jiná situace nastává, když přístroj vezete do prodejny, která ho pak odesílá dál do servisu. „V tom případě musíme dodat přístroj v obalu, který ho dostatečně chrání před poškozením, ale rozhodně ne originální obal. Stejně tak je tomu v případě, že odstupujeme od kupní smlouvy a přístroj vracíme,“ upřesňuje Černý.
Výjimka potvrzuje pravidlo


Jako ve všem musíme mít na paměti i nějakou tu výjimku. V tomto případě rovnou dvě. „Prodejce po nás může požadovat vrácení přístroje v originálním obalu v případě, že je věc koupena v Makru. Jedná se totiž o velkoobchod určený pro podnikatele a Občanský zákoník zde neplatí,“ upozorňuje Černý. V druhém případě se s tímto oprávněným požadavkem setkáme, jestliže je na výrobek poskytnuta záruční lhůta nad rámec zákona. „Zní to sice nelogicky, že dva roky obal schovávat nemusíme a tři roky ano, ale je to dáno tím, že pokud nám prodejce poskytne nadstandardní záruku, může si stanovit podmínky, za jakých to učiní,“ dodává Černý.