VYBRAT REGION
Zavřít mapu

SOS pomůže tisícům lidí

VÝCHODNÍ ČECHY - Každý čtvrtek vám v naší pravidelné rubrice radí Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Dnes nám představí samotné sdružení.

26.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Kdy Sdružení obrany spotřebitelů vzniklo a čím se zabývá?

Sdružení funguje od roku 1993. Jeho úkolem je obhajoba spotřebitelských práv v případě nezákonného nebo neetického chování prodejců, servisů atd. Tuto činnost provádíme buď poradenskou formou, kde pomáháme spotřebitelům orientovat se v příslušných paragrafech, nebo preventivní formou přednášek pro školy, seniory, zkrátka pro každého, kdo o to požádá. Připomínkujeme připravované zákony, usilujeme o bezpečnost výrobků a také vydáváme materiály s touto tematikou. Obyvatelé Hradce si nás často pletou se sdružením obrany spotřebitelů a pacientů. Toto je zcela jiná organizace s větší specializací na práva pacientů.

Využívají vašich služeb lidé často?

Aby byl vidět obrovský nárůst dotazů, začnu údajem z roku 2005, kdy jich bylo v celostátním měřítku odpovězeno 15 000, o rok později přes 28 000 a letos se k tomuto počtu blížíme již nyní v září, takže bude podstatně překročen. Spotřebitelé mohou řešit své problémy s našimi odborníky prostřednictvím poraden, poradenské linky, písemnou formou nebo internetu. Provoz poradenské linky SOS byl doplněn členskou linkou. Členové Sdružení obrany spotřebitelů mají v rámci svého členství určitý počet kreditů na bezplatné poradenství.

Účtujete si poplatky za úspěšnou pomoc klientovi?

Naše rady jsou bezplatné.

Kde tedy sháníte peníze na provoz?

Dílem z dotace Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, dílem z Nadace rozvoje občanské společnosti. Také částečně z evropských projektů a z členských příspěvků.

S jakými problémy se na vás lidé obrací?

Škála dotazů je velice široká. Spotřebitelé většinou chtějí znát svá práva a nároky v případech, kdy prodejce nechce uznat jejich reklamaci. Dále řešíme problémy při nákupu přes internet, nevhodně koupený výrobek, reklamace zájezdů, originální obaly, problémy při placení kartou, nekvalitně provedená oprava nebo věc zhotovená na zakázku, a to jsem vyjmenoval pouze zlomek problémů. Pokud se týká nejčastěji dotazovaných výrobků, vedou mobilní telefony, obuv a nábytek.

Jaké jsou výhody členství ve Sdružení obrany spotřebitelů a kolik má sdružení členů?

Počet členů překročil šest tisíc. Členství je určeno pro každého, kdo chce být nezávisle a kvalitně informován, přičemž nabízí i další výhody. Podmínky pro sympatizujícího člena nejsou vůbec žádné, stačí vyplnit přihlašovací lístek a poté bude v pravidelných intervalech dostávat zdarma informační materiály. Zájemce o velké členství kromě přihlášky zaplatí také poplatek 370 korun na rok, za malé členství je to pouze 220 korun na rok. Za to je členovi zasílán zdarma časopis Štít, mají výhody přednostního poradenství, dostává informační balíček, bezplatný vstup na akce SOS nebo slevu 30 procent na placené materiály. Ještě musím připomenout, že uvedené členské příspěvky přesně kryjí předplatné časopisů, což znamená, že všechny ostatní výhody jsou zcela zdarma.

Médii proběhla informace, že jste při soudních řízeních nebyli ani jednou úspěšní…

Žaloby nepodávají jednotlivé poradny, ale naše právní oddělení v Praze. O jejich průběhu přehled nemám, pouze vím, že některé organizace, na které byly žaloby podány, naše argumenty uznaly a využily možnosti mimosoudních vyšetření sporu, protože tento způsob organizace vyšel podstatně levněji.

Autor: Ludmila Kubíčková

26.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda ČOV Jiří Kejval.
102

Předseda ČOV Kejval: Ledecká? Ona bude letos královnou olympiády

Cenné body pro domácí.
62

„Lvice“ pokořily stovku, Trutnov nezvládl závěr

Jizerská 50, chodci vs. řidiči, výcvik topičů a zpěvavé dračky: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 17. až 18. února 2018.

Rychnovské muzeum a jeho pobočky mají nové logo

Rychnovsko - Muzeum a galerie Orlických hor sjednotilo všechna svá pracoviště pod jedno nové logo. Během let došlo nejen ke změnám log či názvu muzea, ale i celé struktury organizace. Proto s rokem 2018 přišlo zcela nové logo a jednotná grafika instituce.

V Horní Kalné finišují se sochou pro vatikánskou zahradu, přál si ji papež

Královéhradecko, Horní Kalná - V umělecké slévárně HVH v Horní Kalné finišují s bronzovou sochou svatého Řehoře z Nareku, kterou 7. března předají ve Vatikánu.

Regionální muzeum v Náchodě povede ředitel Sixtus Bolom-Kotari

Královéhradecko, Náchod - Sixtus Bolom-Kotari, to je jméno budoucího ředitele Regionálního muzea v Náchodě, který se za necelé dva týdny ujme nové role.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT