Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nadšení pro novou dráhu bylo obrovské

Dobruška - Stoleté výročí železnice oslavuje nyní i vydavatelství Expedice F. L. Věka místního historika Josefa Ptáčka, které připravilo k této příležitosti i knižní publikaci nazvanou 100 let železnice Dobruška – Opočno (1908 – 2008).

7.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/server www.prague-info.cz

Ta navazuje na publikaci vydanou k osmdesáti letům železnice, která je dnes již rozebrána.

„Dobruška o získání železnice usilovala od poloviny padesátých let 19. století. Město se jevilo jako perspektivní pro průmyslový rozvoj,“ říká Josef Ptáček, který zpracoval dějiny dobrušské železnice. Přes Dobrušku měl železniční koridor vést hned podle několika plánů z 19. století. Uvažovalo se dokonce o propojení Dobrušky, Solnice, Rychnova nad Kněžnou, Vamberka a Ústí nad Orlicí. Výhodnost této trati byla zřejmá, protože obchod a přeprava zboží mezi zmiňovanými městy byla až o čtyři pětiny větší než na trase, která byla navrhována a později postavena z Meziměstí do Chocně. Realizace projektu však ztroskotala. „Důvodem zamítnutí stavby byl zřejmě nesouhlas uhlobaronů, kteří se tak bránili dovozu levnějšího valbřišského a hornoslezského uhlí po železnici do jejich odbytové sféry,“ vysvětluje Josef Ptáček. Toto rozhodnutí podle něj pohřbilo naděje na rychlý průmyslový a hospodářský rozvoj kraje pod Orlickými horami. „Na železnici si tak musela Dobruška počkat ještě padesát let,“ míní.

Další projekt z roku 1880 počítal s výstavbou první okresní dráhy v Čechách, tzv. první Podorlické lokálky. Mělo se vybudovat železniční spojení z Doudleb nad Orlicí přes Vamberk a Rychnov nad Kněžnou do Solnice a odtud do Dobrušky s napojením na trať od Meziměstí. Dále mělo dojít k výstavbě železnice ze Solnice do Deštného v Orlických horách a Sedloňova. Později byla vybudována jen část této trati z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou a do Solnice.
Teprve v říjnu 1907 začala stavba dráhy, na kterou město samo přispělo. „Počítalo se nakonec s variantou propojení pouze Dobrušky a Opočna. Nadšení pro dráhu bylo obrovské,“ říká Josef Ptáček. Stavba byla dokončena 26. října 1908 a první slavnostní vlak vyjel na trať 1. listopadu. Otevřením této dráhy skončilo poslední období výstavby železnice pod Orlickými horami.

Dobrušská lokálka zažila i několik přírodních katastrof. Kromě sněhové kalamity v roce 1934, která na trati zavála vlak, jí byla povodeň v roce 1998. Ta smetla koleje z železničního náspu, trať ale byla brzy opravena.

(bed)

Místo události:
7.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Dobruška ovládla i druhé derby s Krčínem, vítězný obrat přišel až po změně stran

Ilustrační foto.

Češi v cizině se k volebním urnám nehrnou

Chrudim dvakrát udeřila v oslabení

Východní Čechy - Krajská hokejová liga: Jičín je stále bez ztráty, na bydžovském ledě rozhodl zápas ve třetí třetině.

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena

Královéhradecko, Náchod - Ve čtvrtek krátce před 14. hodinou došlo v Náchodě na Pražské, nedaleko mlýna, k tragické nehodě. Jednaosmdesátiletá žena, která se snažila přejít silnici v rekonstrukci, skončila pod koly kamionu. Vážným zraněním na místě podlehla.

Z hornické bašty je skanzen

Královéhradecko, Žacléř /FOTO/ - Taková to byla pýcha. Čtyři staletí žacléřského hornictví dnes připomíná už jen industriální skanzen.

Továrna na sníh už chrlí zásoby na Černé hoře

Královéhradecko, Janské Lázně - SkiResort se připravuje na zimní sezonu, kterou chce zahájit v polovině listopadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení