Dostali jste pod stromek nevhodný dárek? I když se většina lidí domnívá, že prodejce jim vrátí peníze nebo nevhodný dárek od Ježíška vymění, právo domáhat se takové služby zákazník nemá.

Obchodníci jsou zatím vstřícní

První případy, kdy lidé zamířili do informačních center obchodních řetězců, však ukázaly, že obchodníci jsou poměrně vstřícní, pokud je zboží neporušené, v originálním balení a zákazník má v ruce doklad o zaplacení.

„Nevhodné vánoční dárky lze vracet či vyměnit v jakékoli prodejně Tesco bez časového omezení. Podmínkou je, aby provozovna měla zboží v nabídce. Pokud v případě výměny vznikne cenový rozdíl, zákazník jej buď doplatí, nebo získá peníze zpět,“ uvedla mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

„Podmínkou je, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. Pro rychlejší vyřízení je vhodné předložit doklad o zakoupení, což ale není podmínkou, a visačku, která je zejména u oblečení a obuvi,“ upřesnila Eva Karasová.

Mezi nejčastější důvody vrácení dárku patří špatně padnoucí oděvy, nebo že obdarovaný dostal stejný dárek dvakrát. „Lidé nejčastěji vracejí oblečení. Většinou nesedí velikost a zákazníci si přijdou zboží vyměnit za větší či menší,“ poznamenala Barbora Schejbalová ze zákaznického servisu Tesco.

Možnost vrátit nevhodný dárek se ale podle ní nevztahuje například na spodní prádlo, potraviny, cigarety, noviny, kamery, fotoaparáty, vánoční ozdoby, knihy, „cédéčko“ a DVD.

Podle mluvčího Sdružení obrany spotřebitelů Jana Votočky nemají zákazníci v kamenném obchodě právo na výměnu daru, záleží na vůli prodejce.

„Zákon žádnou takovou povinnost prodávajícímu nestanovuje. Ani požadavku na výměnu nevhodné velikosti svetru za jinou nemusí vyhovět. Vždy je to dobrá vůle prodejce,“ prohlásil.

Dvouletá záruka platí vždy. I ve slevě

Naopak u nakupování prostřednictvím internetu je zaručená možnost vrácení či výměny zboží do čtrnácti dní od jeho dodání. „Nejvhodnější je zaslat odstoupení písemně a na dodejku na adresu internetového obchodu. Je důležité, aby odstoupení dostal prodejce do dvou týdnů, nestačí, aby v té době bylo odesláno,“ radil mluvčí Votočka.

V případě povánočních slev poukázal na to, že i na zboží ve slevě se vztahuje dvouletá záruční sleva. Zákazníci by se neměli nechat oklamat. „Objevují se pokusy zkracovat lhůty u zboží ve slevě, ale vždy platí klasická dvouletá záruka,“ dodal mluvčí.