„Máme v regionu velké hráče, a tak se pojďme zeptat přímo jich, jak přistupují k malým firmám,“ charakterizuje Vlastimil Juppa připravovaný projekt pro malé a střední podnikatele.

Vzdělání bez ohodnocení

Východní Čechy dlouhodobě patří k nadprůměru v oblasti vzdělanosti lidí, přesto stále zaostávají v tvorbě hrubého domácího produktu a platovém ohodnocení zaměstnanců. „Můžeme si položit otázku, proč vzdělaní lidé, kterými náš region disponuje, vedle dobrého zastoupení a různorodosti průmyslu, nejsou patřičně ohodnoceni. Snahou naší komory je pojmenovat příčiny a důsledky současného stavu a vytvořit podmínky pro zlepšení situace,“ dodává Juppa.

Učme se od těch nejlepších

Projekt, který Hospodářská komora připravila, vychází ze skutečnosti, že mnohé z potenciálních subdodavatelských firem neznají požadavky, jež kladou významné firmy na vybavení, výrobní a zpracovatelské postupy a systémy řízení jakosti. To jim následně brání účastnit se jako plnohodnotný zájemce poptávkových řízení.
„Klademe si za cíl vytvoření a pilotní odzkoušení čtyř základních vzdělávacích modulů pro zástupce poten〜ciálních subdodavatelských firem. Realizace by měla napomoci zvýšení konkurenceschopnosti na trhu,“ obhajuje projekt Vlastimil Juppa.
Konference by měla být pro malé a střední podnikatele zajímavá, neboť v rámci společného setkání získají zájemci řadu informací týkajících se kritérií, na základě kterých si velcí hráči na trhu vybírají své subdodavatele.
Ředitel Hospodářské komory také ubezpečuje účastníky konference, že nebudou obtěžováni tisíckrát omletými tématy, jakými jsou Zákoník práce a nebo evropské fondy.
„Rád bych, aby si firmy uvědomily, že připravované konference nabídnou informace, které nejsou běžně dostupné a navíc jsou zcela zdarma,“ zdůrazňuje hlavní přednost projektu Vlastimil Juppa.
Obecně platí, že velké firmy mají dobře propracované řízení vztahů s dodavateli. Pochopit podmínky těchto výběrů je nutné k tomu, aby se menší firmy byly schopné uplatnit právě ve vztahu na velké podniky.
S tím pak souvisí možnost prorazit i na zahraniční trhy, například formou subdodavatelských zakázek. Malé firmy by měly mít příležitost informovat se o požadavcích velkých firem a vyhodnotit si, co pro navázání spolupráce musí udělat: vypracovat strategii, udělat audity, získat certifikace nebo technické vybavení.
Když tyto podmínky splní, pak se mohou hlásit do výběrových řízení velkých firem. Ty se s nimi bez výše jmenovaného v podstatě nebudou bavit.

Teorie i praxe

„Na základě těchto poznatků jsme se rozhodli vybrat potenciální a stávající dodavatele v regionu, kteří mohou být partnery větších firem. Proto jsme vypracovali cyklus konferencí zaměřených na strojírenský průmysl, výrobu plastů, stavebnictví a elektrotechniku. Informace o nich naleznete na internetových stránkách komory,“ říká Juppa.
První dvě konference se uskuteční 11. a 13. září. Nejprve v častolovickém zámku, kde bude tématem řízení kvality a řízení vztahu s dodavateli v oblasti strojírenství, a následně v Country Clubu Nová Amerika. Tam je připraven program pro podniky napojené na obor výroby plastů.
Každá konference je rozdělena do dvou bloků. V tom prvním nejprve zástupci firem představí svou strategii – takto řídíme kvalitu, takto vyhledáváme a hodnotíme dodavatele a v druhých částech ve workshopech si firmy mezi sebou vymění poznatky a zkušenosti.
„Ideálním výstupem této konference by mělo být konstatování: „Pokud chci navázat spolupráci s velkou firmou, proniknout do zahraničí, pak asi musím dobře znát a splnit požadavky mých partnerů,“ uzavírá Juppa.