Reklamační řády se nesjednotily


Na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se obracejí lidé s dotazy, jak se v souvislosti se zrušením hranic změnila jejich práva. Ptají se například, jak reklamovat zboží zakoupené v Evropské unii, a dožadují se eurozáruky, tedy práva spotřebitele reklamovat ve své zemi výrobky, které koupil v jiné zemi EU.

„I když se o eurozáruce stále mluví, nic takového pořád neexistuje,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Celoevropsky působící výrobní společnosti, které poskytují i u nás servis pro výrobky koupené v jiné zemi Evropské unie, bychom spočítali na prstech jedné ruky,“ vysvětluje Ivana Picková.

Nákup v zahraničí je stále s rizikem


Mluvčí SOS také upozornila, že spotřebitelé by si před výhodným nákupem v zahraničí měli vždy uvědomit, že doma potom mohou mít problémy s reklamacemi i servisem.

I když se možnosti našich občanů po vstupu do Schengenu rozšíří ve smyslu, že cestování bude pohodlnější a tím i přeshraniční nákupy častější, na spotřebitelských právech ani formách jejich prosazování se nezmění nic. Nijak se nezjednodušuje ani reklamační řízení.

Už před vstupem České republiky do EU byla do naší legislativy začleněna celá řada evropských směrnic a množství právních ustanovení, která měla zlepšit postavení spotřebitelů. Byla zavedena dvouletá záruční doba, stanovena pravidla pro poskytování spotřebitelského úvěru nebo byly upraveny povinnosti při prodeji obuvi. Spotřebitelé navíc získali výrazná práva při prodeji přes internet a dalších prostředků komunikace na dálku nebo mimo prostory obvyklé k podnikání.

Schengen žádnou revoluci nevyvolal


Evropští spotřebitelé mají v podstatě ve svých zemích velmi podobná práva, na tom se rozšířením schengenského prostoru nic nezmění ani k horšímu, ale ani k lepšímu.

Přesto je pro spotřebitele nakupování v zahraničí zajímavé, protože je láká jiná nabídka na trhu i lepší ceny či vyšší kvalita vybraných produktů. To však nelze brát jako všeobecné pravidlo. Nákup v cizině totiž nemusí být vždycky ten nejvýhodnější, upozorňuje SOS.

Protože odstranění hranic povede k nárůstu drobných přeshraničních nákupů, snaží se SOS zlepšit a posílit spolupráci s partnerskými organizacemi v Německu, Polsku, na Slovensku a v Rakousku, působícími v příhraničních regionech. Tam mohou poskytovat pomoc spotřebitelům, která bude vycházet přímo z místních zvyklostí.

Při problémech ve státech Unie je vhodné se obrátit na specializované Evropské spotřebitelské centrum (esc@mpo.cz). Středisko spadající pod ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí bezplatnou pomoc spotřebitelům při vyřizování jejich stížností na kvalitu zakoupených výrobků a služeb v členských zemích EU včetně Norska a Islandu, na chování a jednání obchodníků v těchto státech.

Centrum slouží spotřebitelům jen v tzv. přeshraničním styku, nezabývá se stížnostmi a spory českých spotřebitelů na českém trhu.