Co nejlevnější dopravní spoj se snaží najít snad všichni, kteří jsou ať už zaměstnáním nebo studiem donuceni dojíždět. Ti mladší to mají přeci jen snazší.

Všichni dopravci jsou povinni nabízet žákovské a studentské jízdné regulované ministerstvem financí, možností, jak ušetřit, je však mnohem více.

Vlakem jedině s In-kartou

Vlaková doprava stále zřejmě přepraví největší objem cestujících. "České dráhy jsou přesvědčeny, že nabízejí plně konkurenceschopné ceny ve srovnání s jinými, zejména autobusovými dopravci,“ vyjádřil se Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah. Pro příznivce železnice je nejvýhodnějším způsobem cestování pořízení In-karty. Tato plastová kartička velikosti platební karty nabízí množství slevových aplikací. Například tarif IN 25 studentům umožní 25 procent slevu na jednosměrné a zpáteční jízdenky za pouhých 330 korun na tři roky. Aplikace IN 50 sleví jízdenky o polovinu a se síťovou jízdenkou IN 100 lze jezdit zadarmo. Síťová jízdenka však neumožňuje studentské slevy, a tak je její jednotná cena 22 500 korun ročně. Další aplikací je takzvaná peněženka. Cestující si tak mohou ukládat peníze na kartu a nakupovat jízdenky přímo ve specializovaných automatech nebo v e-shopu Českých drah. Nejen že je to usnadnění jak pro cestující, tak pro obsluhu, ale hlavně při nákupu jízdenek cestující ušetří dalších 6 procent z jízdného.

Pokud společně vyrazí několik studentů, mohou výrazně ušetřit díky skupinové slevě. První dva ve skupině mají slevu 25 % a další účastníci ve skupině ušetří až 50 procent.

Slevu si může každý spočítat na stránkách www.cd.cz. Tak lze jednoduše určit, který tarif je nejvýhodnější.

Dráhy nelákají jenom na zlevněné jízdné. "Železnice konkuruje v oblasti komfortu a pohodlí, nabízí mnohem více místa pro objemná zavazadla, možnost setkání a zábavy po dobu cesty. V autobuse je to prakticky nemožné,“ dodává Šťáhlavský. Přitažlivým lákadlem pro studenty dojíždějící z vysokých škol je nově rostoucí množství 230 V elektrických zásuvek v mnoha spojích, které lze ocenit hlavně při práci na přenosném počítači.

Výrazným konkurentem vlakové dopravy jsou právě autobusoví dopravci. Ti přestože museli v posledních měsících jízdné zvednout, jsou stále na trase Praha – Hradec Králové cenově nejvýhodnější. Hlavním důvodem pro úpravy cen jsou rostoucí ceny pohonných hmot a mýtného. "V nedávné době jsme byli nuceni provést mírnou korekci cen jízdného, ale nebyla vyšší než 5 až 10 korun za jízdu, což je na dálkové trase minimum. I tak můžeme říct, že cestování našimi autobusy neztratilo nic ze své výhodnosti, na trhu zaujímáme pevnou pozici. Například na hradecké lince zůstává obsazenost přibližně 97 procent,“ dodává Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency.

Společnost Student Agency na svých spojích nabízí stabilně nízké ceny a to nejen pro studenty. Ušetřit lze pořízením takzvané kreditové jízdenky umožňující rezervaci místenek jak přes internet, tak pomocí SMS.

Vyplatí se sledovat slevy a výhody

Rezervace je dokonce možná do doby pět minut před odjezdem spoje z pohodlí domova. Největší výhodou zakoupených jízdenek je hlavně cena. Ta je v případě hradeckého tarifu o 20 korun nižší než plné jízdné. "Držíme stále vysoce atraktivní ceny – je to naše filozofie vůči zákazníkovi. V porovnání s vlakem jsme ve všech případech levnější při nabídce širšího palubního servisu (Wi-Fi, tisk, nápoje zdarma). Co se týče ostatních autobusových dopravců – obecně se snažíme, aby poměr mezi cenou a kvalitou služby, kterou zákazník u nás dostává, byl u Student Agency nejlepší na trhu.“ dodal Ondrůj.

Zlepšování služeb a optimalizace spojů, to vše cestující čeká. Ceny jsou však závislé na trhu a proto je jedinou jistotou zákazníka pečlivě sledovat výhody nabídek dopravních společností.

Eliška Dokulilová