VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Deset dní má podnikatel na vybrání schránky

Východní Čechy - Datovými schránkami by se měly vybavit i východočeské firmy zapsané v obchodním rejstříku. Díky jim už například nebude možné unikat před „nepříjemnou“ poštou.

5.7.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Wagenknecht

S očekávanými i obávanými datovými schránkami to ještě není tak horké. I když zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů začal platit od 1. července, povinnost schránku používat byla odsunuta na první listopad. Od tohoto data bude komunikace prostřednictvím datových schránek pro právnické osoby a orgány veřejné moci povinná. Živnostníci podnikající jako fyzické osoby a ostatní občané si je mohou založit podle vlastního uvážení.

Nebude úniku

Datové schránky by měly sloužit k elektronickému doručování dokumentů. Nahradí tak například klasické úřední zásilky. Zákonodárci od schránek očekávají několik přínosů: Vzájemný styk mezi stranami se urychlí. Adresáti budou moci používat zaslané dokumenty k oficiálním účelům. Podnikatelé vyřídí potřebné záležitosti rychleji, levněji a efektivněji, než tomu bylo doposud. A neposlední efekt – nebude už možné vyhýbat se převzetí zásilky.

Schránky zavádějí mimo jiné tzv. „právní fikci doručení“. Jinak řečeno, zásilka je po určité době považována za doručenou a vyzvednutou. A to i v případě, že si ji ze své schránky adresát nevyzvedl. Dodané dokumenty se považují za doručené, jakmile se do schránky přihlásí oprávněná osoba. Pokud se nepřihlásí do deseti dnů ode dne dodání, je zásilka považována za doručenou automaticky. „Nestudovala jsem to ještě, ale není mi jasné, jak poznám, že mi do schránky něco přišlo,“ má obavy živnostnice J. K. z Královéhradecka, která podniká jako právnická osoba.

Moc krátká lhůta

Uživatelé nemusejí mít strach, že se budou denně do schránky přihlašovat a kontrolovat ji. Jakmile je do datové schránky dodán nový dokument, dostane její uživatel zprávu. Když si zaplatí, tak na mobilní telefon, jinak zdarma na svou e–mailovou adresu. I tak se mezi podnikateli ozývají nespokojené argumenty. „Jestliže se po deseti dnech zásilka považuje za doručenou, není to dobré. Je to krátká lhůta. Co když třeba budu na dovolené?“ ptá se například podnikatel Jan Novák z Pardubicka.

Jak s novinkou zacházet v praxi, zájemce seznámí hospodářská komory obou východočeských krajů (KHK). Ve dnech 8. a 15. července pořádají v Hradci Králové a 14. července v Pardubicích tématické semináře. „Jsou určeny pro statutární orgány, manažery i pracovníky podnikatelských subjektů zapsaných i nezapsaných v obchodním rejstříku, do jejichž pracovní náplně bude spadat obsluha datových schránek. Obsah semináře je věnován jejich zavádění a přípravě na nový způsob komunikace se státními úřady,“ sděluje Ondřej Špalek z KHK. „Vyškolení odborníci vysvětlí, jak postupovat při aktivaci a obsluze schránek, a zodpovědí dotazy s tím související. Přihlásit se mohou i ti, kteří nejsou členy hospodářské komory, ale v Hradci už jen na druhý termín, tedy 15. července,“ připomíná Špalek. Bližší informace zájemci najdou na stránkách KHK.

Jak na to?

Žádost o zřízení je možné zaslat na ministerstvo vnitra, a to elektronicky nebo na poštovní adresu. Anebo ji podat osobně na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy, včetně kanceláří hospodářské komory zapojených do projektu CzechPoint.

„V Pardubicích to je možné rovněž v informačním centru,“ sdělila pracovnice tamního magistrátu. Na těchto pracovištích lze rovněž po doručení přihlašovacích údajů požádat o aktivaci datové schránky. Zde budou také zajišťovat tzv. „autorizovanou konverzi dokumentů“, čili převedení papírového dokumentu do elektronické podoby a obráceně. Instituce nebo podniky, jimž byla datová schránka zřízena, se o tom dozvědí doporučeným dopisem s přístupovými údaji a návodem k používání. Firmy a občané budou využívat schránky bezplatně, úřady za transakce zaplatí České poště, která bude provozovatelem systému.

Datové schránky
Datová schránka je úložiště, které je určeno k doručování mezi orgány veřejné moci či k provádění úkonů vůči těmto orgánům. Zavádí je zákon o „elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů“ č. 300/2008 Sb. Zvyšují efektivitu veřejné správy – dochází k odbourání papírové korespondence a zrychlení jednotlivých řízení. S ohledem na efektivitu komunikace a snížení papírové administrativy řeší zákon i konverzi dokumentů mezi papírovou a elektronickou podobou. Obě verze jsou tedy napříště rovnocenné.
Zřízení datové schránky:
•bezplatně právnické osobě zřízené zákonem, právnické osobě zapsané v obchodním rejstříku a organizační složce podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku
•bezodkladně po jejím vzniku, poté co obdrží informaci o jejím zapsání do obchodního rejstříku
•právnické osobě, která není uvedena, zřídí ministerstvo datovou schránku právnické osoby bezplatně na žádost do tří pracovních dnů ode dne podání
•právnická osoba má nárok na zřízení jedné datové schránky právnické osoby

Autor: Zuzana Plocková

5.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 500 Kč Pomocní dělníci ve výrobě Pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Kontakt e-mailem kunova.viera@du-mi.cz, telefonicky nebo osobně po telefonické domluvě (Na kopcích 112, Solnice)., - aplikace ochranné transparentní fólie na osobní vozy, - dotované ubytování.. Pracoviště: Du-mi cz s.r.o. - pracoviště kvasiny, 517 02 Kvasiny. Informace: Viera Kunová, +420 725 552 284. Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 20 000 Kč Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Traktorista/tka, opravář/ka zemědělských strojů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky, e-mailem zemspol.dostalova@volny.cz nebo osobně na pracovišti., - vzdělání nerozhoduje, praxe vítána, - řidičský průkaz sk. "B" a "T", - čelní nakladač výhodou, - stravenky, dovolená navíc, - nástup možný ihned.. Pracoviště: Zemspol české meziříčí, a.s. - sídlo, Julia Fučíka, č.p. 532, 517 71 České Meziříčí. Informace: Vladimír Černý, +420 603 561 759. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 22 630 Kč Všeobecné sestry bez specializace Všeobecná sestra na ortopedickou ambulanci. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22630 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky / osobně na personálním oddělení Nemocnice v Rychnově n. Kn. od 7:00 do 13:30 hodin s žádostí o zaměstnání a životopisem nebo e-mailem rufferova.helena@nemocnicerk.cz., Bližší informace při pohovoru s vrchní sestrou., - vzdělání podle zákona č.96/2004 Sb. v platném znění, - samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, - 5 týdnů dovolené, podpora vzdělávání, zaměstnanecké benefity dle platné kolektivní smlouvy, - nástup dle dohody.. Pracoviště: Oblastní nemocnice náchod a.s. - nemocnice rychnov n.kn., Jiráskova, č.p. 506, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Helena Rufferová, +420 494 502 262. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 30 000 Kč Hlavní účetní Hlavní účetní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu s průvodním dopisem na e-mail kariera@matrix-as.cz., Požadujeme:, - praxe na pozici samostatné účetní min. 2 roky, - dobrá znalost podvojného účetnictví a daňových předpisů, - uživatelská znalost práce na PC (Word, Excel), - řidičský průkaz sk. B, - pečlivost, důslednost a samostatnost, - výhodou znalost informačního systému Helios Orange , Charakteristika pracovní pozice:, - samostatné účtování účetních případů a zpracování účetních výkazů, - zpracování přijatých faktur, bankovních výpisů, - zpracování daňových přiznání, - inventarizace účtů, - komunikace s auditory, daňovými poradci a finančními úřady, - příprava podkladů pro pravidelný reporting vedení společnosti, - zpracování měsíčních a ročních závěrek , Nabízíme:, - zázemí silné, ryze české společnosti, motivující systém odměňování, - závodní stravování, 13. plat.. Pracoviště: Matrix a.s., 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Martin Bárta, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Čtvrté dějství v režii domácích celků

Ilustrační foto

Dopravu u Rychnova zablokovaly krávy

Auto se převrátilo, řidič se zranil

Pulice - Jeden člověk se zranil ve středu ráno při dopravní nehodě v dobrušské části Pulice. Auto skončilo mimo cestu převrácené na střechu.

Na náměstí se vrátila žula

Týniště nad Orlicí - Půl roku trvající rekonstrukce středové části Mírového náměstí v Týništi nad Orlicí ho přenesla z 20. do 21. století. Tak rozsáhlé úpravy nepodstoupilo už několik desítek let.

Po pauze zase na ligový fotbal

Východní Čechy - Po reprezentační přestávce už zítra pokračují nejvyšší fotbalové soutěže. V první lize otevře 12. kolo zápas Bohemianss Plzní. Ve druhé lize trojice východočeských týmů míří na půdu soupeřů. Už v pátek nastoupí Hradec Králové a Pardubice.

Město přijímá návrhy na ocenění

Rychnov nad Kněžnou - Město Rychnov nad Kněžnou ve středu oznámilo, že lidé mohou posílat zastupitelstvu písemné návrhy na ocenění Sportovní tým města, sportovec města. Přijímat je bude do 15. listopadu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT