V sestavě největšího českého týmu budou stejně jako na předchozím ročníku Josef Macháček, Zdeněk Tůma (oba čtyřkolky), David Pabiška a Rudolf Lhotský (oba motocykly). K nim se nově přidá v kategorii automobilů Boris Vaculík s navigátorem Martinem Plechatým.

„Byl bych rád, aby se co nejvíce našich závodníků dostalo do cíle a skončilo na cílovém pódiu. Víme, že to bude náročné,“ řekl Michal Burkoň, šéf Barth Racing, při představení týmu pro Dakar v pardubické Tipsport areně.

Rallye Dakar 2018 se koná již podesáté na jihoamerickém kontinentu, po odmlce se ovšem vrací do Peru. Právě tam, v hlavním městě Lima, závod 6. ledna odstartuje. Cíl je po bezmála 9000 kilometrech v argentinské Córdobě, kde bude závod 20. ledna vrcholit.

Pojede se přes Peru, Bolívii a Argentinu. „Organizátoři Dakaru 2018 připravili hodně těžkou trať. Týden v dunách, pak bolivijský déšť a bláto, a nakonec hory v Argentině. Vypadá to opravdu brutálně,“ domnívá se Pabiška.

ZNOVU NA ČTYŘKOLCE
V sestavě Barth Racing nechybí ani zkušený Josef Macháček. Pochybnosti o svém dalším startu rychle vyvrátil. Pětinásobný vítěz Dakaru totiž loni do cíle nedojel, čtvrtá etapa pro něj skončila nehodou a zraněním. Teď už je opět fit, jde do toho znovu na čtyřkolce.

„Před týdnem jsem se vrátil z Tunisu, kde jsem absolvoval dva tisíce kilometrů v písku i na tvrdých cestách. Bolelo mě celé tělo kromě operovaného ramene. S rukou nemám problém,“ potvrdil Macháček, že je na svou patnáctou účast na Dakaru připraven.

„Není umění vyhrát Dakar jako mladej, ale jako starej,“ smál se dobře naladěný Macháček, jenž letos oslavil šedesáté narozeniny.

„Jdu to oslavit jako závodník, proto se budu snažit, abych se dostal na cílovou rampu,“ dodal, že jeho jednoznačným cílem je závod dokončit.

Jeho parťákem ve stejné kategorii bude Zdeněk Tůma, jenž při své premiéře na Dakaru obsadil v roce 2017 dvanácté místo.

„Těším se. Důležité bude, aby závod proběhl bez technických problémů. Chtěl bych dojet ještě lépe než loni,“ prozradil Tůma.

DELŠÍ ETAPY NEVADÍ
Na motocyklu jel David Pabiška Rallye Dakar již jedenáctkrát a vždy se dostal až do cíle. „Opět tam jedu závodit, chtěl bych prodat veškerou dřinu, kterou jsem absolvoval a ještě mě čeká do konce roku. Zkrátka proměnit ji v co nejlepší výsledek, k tomu je potřeba i štěstí. Rád bych nakoukl do první či druhé desítky,“ plánuje Pabiška.

Ani jemu se v minulých letech nevyhýbaly zdravotní potíže. „Po zranění jsem se dostal dohromady. Jsem zdravý, v přípravě jsem zvolil fyzickou dřinu,“ poznamenal závodník z Liberce. „Jsem vytrvalostní typ, takže čím delší etapy budou, tím lépe,“ neobává se náročných tratí.

Na motocyklu vyrazí do závodu i Rudolf Lhotský, pro něhož se jedná o třetí účast na Rallye Dakar. Dařilo se mu v přípravě, nedávno totiž vyhrál El Chott Rallye v Tunisku.

„Natrénoval jsem si písky a duny. Jemný písek nás čeká první čtyři dny v Peru, kde jsem nikdy nejel. Hlavně chci dojet do cíle, dobře si zazávodit a mít z toho radost. Chtěl bych se podívat do první padesátky a zůstal tam až do konce,“ uvedl Lhotský.

TŘETÍ KATEGORIE
Oproti loňskému roku přibyla v týmu Barth Racing ještě automobilová posádka. Podobnou zkušenost již má pardubická stáj z roku 2016, kdy se v bugině představil Josef Macháček právě i se současným navigátorem Martinem Plechatým.

„Přemluvil jsem je, aby si spolu sedli do auta. Spolupráce fungovala, ale z technických důvodů nedojeli. Nyní to chce Martin zkusit s Borisem Vaculíkem. Pro nás jako tým se toho moc nemění, v rámci všech procesů to není nic zásadního,“ vysvětlil manažer týmu Michal Burkoň.

Zatímco Boris Vaculík se chystá na svůj první ročník, tak Plechatý již Dakar okusil, předtím ještě dvakrát na čtyřkolce. „Byl jsem třikrát na Dakaru, ale ani jednou se mi nepovedlo dojet. Snažil jsem se závodit, to k Dakaru určitě patří, proto poženu Borise dopředu. Byl bych rád, kdybychom se dostali do první třicítky,“ prohlásil navigátor Plechatý.

„Doufám, že nám to půjde. Martin je důležitější polovina naší dvojice, jako velký profesionál mi pomáhá úplně ve všem,“ řekl Vaculík na adresu kolegy.

Přípravy týmu na 40. ročník Rallye Dakar v těchto dnech vrcholí, na přesun se chystá závodní technika. „V tomto týdnu už budeme balit, bude to zhruba pět aut. Další týden už se technika nakládá ve Francii. Potom je relativně měsíc klid, do dějiště závodu odlétáme 2. ledna,“ prozradil šéf Barth Racing Burkoň. A o pár dnů později vše odstartuje.

Vaculík vyhlíží dakarskou premiéru
Za volant speciálu Ford F150 Evo usedne zkušený autokrosový jezdec Boris Vaculík, který bude na Dakaru závodit poprvé. „Snažím se nasosat co nejvíce informací od kluků z týmu i z běžně dostupných zdrojů,“ říká o svých přípravách. Novinky a odlišnosti? „Oproti autokrosu je to třeba trochu jiný posez v autě. A doba, kterou tam musíte vydržet, je samozřejmě delší.

To se týká hlavně fyzické přípravy, k níž musí člověk přistupovat trochu jinak. Upravili jsme silový trénink se zaměřením na střed těla, aby to záda vydržela. Myslím si, že jsem připravený dobře,“ dodal. Duo Vaculík-Plechatý se připravovalo i na nedávné soutěži v Tunisku.

„Neplánovaně jsme museli skončit předčasně kvůli technickým problémům, ale na písku jsme najeli spoustu kilometrů. To mi může před Dakarem jen pomoci,“ řekl Vaculík, který se závodění v autokrosu věnuje již 15 let. Teď míří na Rallye Dakar. „Chtěl bych dojet co nejdále, nejlépe až do cíle,“ prohlásil před premiérou.