Nový ročník, jiný kontinent, odlišné prostředí. Náročná motoristická soutěž Rallye Dakar byla zahájena. Na startu je čtyřkolkář Zdeněk Tůma, zástupce pardubické stáje Barth Racing.

„Základ je, abychom znovu viděli cílovou rampu,“ zdůraznil již v závěru minulého roku. Jako cíl pak plánoval účast v nejlepší desítce v kategorii čtyřkolek. Tím by překonal zatím své nejlepší umístění z roku 2017.

Stejně jako pardubický tým se Tůma na Dakar vrací po roční odmlce. Tentokrát ovšem cesta nevedla na jihoamerický kontinent, ale do Saúdské Arábie.

A tým to poznal i při nezbytných procedurách. Těmi jsou před startem závodu administrativní a především technické přejímky.

„V Jižní Americe trvaly přejímky dvě hodiny, tady se protáhly na pět hodin,“ uvedl Tůma.

Poprvé totiž byly rozděleny pro novináře, závodníky a asistenci. „Jenže oddělené bylo jenom něco, nikdo pořádně nevěděl, co kde najdeme. Byl to velký zmatek,“ popisoval český závodník.

Vše se ovšem zvládlo. A první dojmy z atmosféry? Opět něco jiného než v Jižní Americe. „Ve městě Džidda to žije zejména na pobřežní promenádě, která je dlouhá asi deset kilometrů. Rozhodně zde Dakar vidět na každém kroku není, ale místní vědí, že tu budeme závodit,“ řekl Tůma.

Osmnácté místo

Startu Dakaru předchází představení všech účastníků, které samozřejmě nechybělo ani letos. I Tůma přejel přes „vítací“ rampu.

V neděli už potom vše vypuklo – první etapou. Jezdec pardubické stáje má ve své kategorii celkem 22 konkurentů. „Je zde deset Jihoameričanů, ale také Poláci budou silní. Já jsem čtvrtý nejstarší,“ vypočítával Tůma.

Na úvodní závodní den připravili organizátoři přes 700 kilometrů, které obsahovaly 319 km rychlostní zkoušky. Rychlé zatáčkovité cesty, duny a kameny. To vše hned na úvod.

Před začátkem se mluvilo především o měkčím písku. „Když jsem závodil letos v Alžírsku, tak tam byl také hodně měkký. Čtyřkolka je však na tento terén dělaná, nemělo by to vadit. Je potřeba si dát pozor na díry, hrany a další překážky v něm,“ poznamenal Tůma.

A první etapa? Hned na začátku 42. ročníku nejtěžší dálkové soutěže musel Tůma řešit technický problém. Na 17. kilometru totiž měnil proražené kolo.

V cíli prvního dílu Dakaru z toho nakonec byla pro Tůmu osmnáctá příčka. Na prvního Casaleho z Chile ztratil hodinu a 45 minut.