Téměř rok usilovného testování nového závodního vozu má za sebou a nyní ho čekají první ostré závodní kilometry. Kostelecký jezdec JAN KOPECKÝ se ve voze Fabia S2000 továrního týmu Škoda Motorsport vrací na trať proslulé Rally Monte Carlo, na níž v minulosti dosáhl jednoho ze svých největších úspěchů. V roce 2007 ve světovém seriálu WRC vybojoval v cíli v Monaku body za osmé místo.

V pátek Kopecký společně se spolujezdcem Petrem Starým odletěl do dějiště závodu. Škoda Auto na sklonku uplynulého roku úspěšně završila proces homologace nového vozu a od mezinárodní automobilové federace FIA obdržela oficiální homologační potvrzení opravňující start Fabie Super 2000 na soutěžích pořádaných Světová motoristickou asociací (FIA). Ve druhé fabii se představí finský pilot Juho Hänninen s krajanem Mikko Markkulou.

Od kdy působíte v továrním týmu?

Od jeho vzniku. Škodovka novou fabii poprvé veřejnosti představila vloni v únoru. Společně s dalšími jezdci jsem se podílel na testování během vývoje nového vozu.

Rally Monte Carlo letos překvapivě není součástí zeštíhleného mistrovství světa (WRC), ale dostal se do programu seriálu Intercontinental Rally Chalenge (IRC), jehož závody budete absolvovat…

Seriál IRC jsem si vyzkoušel v minulém roce s peugeotem. Naposledy jsem červnu absolvoval Ruskou rally, kde jsem skončil na šesté příčce.

Půl roku bez ostrého závodění. Jak se těšíte na souboje se soupeři?

V minulém roce jsem si sice se škodovkou vyzkoušel dva závody v roli předjezdce, ale ostrý závod je zcela o něčem jiném. Jsem rád, že jsme novou fabii mohli vloni představit širší veřejnosti právě my. Zlínská Barum Rally a San Remo však pro nás nebyly opravdové ostré závody, takže se na Monte Carlo skutečně velmi těším.

Kolik jste s novým vozem už najel kilometrů?

Evidenci si nevedu a myslím si, že to ani není podstatné. Důležité je, zda auto funguje, zda jsem se s ním dostatečně sžil a zda ho umím řídit. Důležitý samozřejmě bude i první závodní výsledek.

Se škodovkou jste před lety absolvoval světový šampionát. Můžete porovnávat. Jaký je rozdíl mezi starou a novou fabii?

V podvozkové části je nový vůz podobný jako bylo „wéercéčko“. Tam není velký rozdíl. Co se týká motoru, tak nový atmosférický motor má menší kroutící moment i výkon. Nové auto je podstatně slabší než vozy WRC.

V letošní sezoně se motorističtí fanoušci mohou těšit na dva seriály – WRC a IRC…

IRC je v uvozovkách Světový pohár, i když takový statut nemá. Startujá v ní nové vozy kategorie Super2000. Obě soutěže zastřešuje FIA.

S jakými pocity se vracíte se pod křídla tovární stáje?

Jezdit pod továrnou je sen každého jezdce rally. Je jasné, že má zcele jiné možnosti než soukromé týmy. Jsem rád, že jsem zpátky ve škodovce.

Změnil se tým mechaniků okolo vás?

Někteří kluci jsou noví, ale více jak polovina jich zůstala z předchozího období, kdy jsme jezdili s fabii WRC světový šampionát. Rozhodně mám velmi dobře sehraný tým.

Čeká vás proslulé Rally Monte Carlo. Jaký je to závod?

Velmi specifický. Je to sice asfaltová soutěž, ale vrtkavé počasí se stará o často nevyzpytatelné změny povrchu trati. Střídá se led se sněhem, suchá a mokrá trať. Často se mění nadmořská výška trati, většina rychlostních zkoušek je položená dost vysoko. Pouze jedna vložka se nepřehoupne přes tisíc metrů nad mořem. Nejvýše vyjíždíme do šestnácti set metrů. Jezdec musí předvídat, co ho čeká za každou zatáčkou. Z toho pohledu je to velmi náročný podnik. Navíc letošní zima je extrémnější, takže očekávám ještě těžší závod.

Stanovil tým výkonnostní cíl pro úvodní závodní dějství sezony?

Konkrétní umístění ne, ale škodovka chce nový vůz prezentovat co nejlépe a uvést ho do konkurenceschopného stavu. Rozhodně chceme bojovat o příčku nejvyšší.

Jak dlouhá bude příprava přímo v dějišti zahajovacího závodu sezony?

Od neděle začneme najíždět tratě rychlostních zkoušek, což představuje sedm dní tréninku, který zahrnuje i ostrý test. Čeká nás přejímka vozu a další doplňkové programy Rally Monte Carlo. Závod startuje ve středu 21. ledna.