Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto potluče vždy napřesrok

Ústí n. O. - Zkušený formulový jezdec Milan Svoboda svoje auto pořádně pomačkal letos ve Šternberku.

27.9.2009
SDÍLEJ:

Milan SvobodaFoto: archiv

Mezi českými vrchaři patří mezi nejzkušenější. Pětačtyřicetiletý
MILAN SVOBODA
má ale bohaté zkušenosti i z okruhových závodů. V Ústecké jednadvacítce je statisticky mezi nejúspěšnějšími závodníky a ve městě se objevil také během sportovního odpoledne pro děti, které nedávno pořádal ústecký autoklub. Jeho dvoulitrová Dallara byla v obležení malých i velkých fandů.

Jste jedním z nejzkušenějších českých vrchařů, jak vypadaly vaše motoristické začátky?
Začínal jsem v patnácti na motorce, pak jsem několik let jezdil motokáry. Zkoušel jsem také Fiesta cup.
A přechod od auta k formuli?
No když přišly formule, tak nejdřív národní třináctistovka, pak čtrnáctistovka. Měl jsem také dvoulitrového Reynarda, teď asi pátým rokem jezdím Dallary. Ale věnoval jsem se také okruhům.
Máte tedy zkušenosti i s okruhy?
Ano, jezdil jsem i plechová auta, okruhy.
Výlet do Ústí z domovského Pelhřimova je výjimkou, nebo se podobných akcí sem tam účastníte?
Občas ano. Na tuto mne pozval Urban, který zároveň dělá ředitele závodů do vrchu, kterých se účastním pravidelně.
V Ústecké jednadvacítce patříte k těm nejlepším.
Snad deset let jsem tady nevynechal jediný závod. Už jsem tady párkrát vyhrál absolutně. Letos se mi to nepovedlo, vyhrál jsem pouze třídu, celkově jsem skončil čtvrtý. Na Ústí mám ale pouze nejlepší vzpomínky, dobře se tady cítím.
Jak byste ohodnotil trať ústeckého závodu?
Patří k mým oblíbenějším v rámci celého seriálu závodů mistrovství Evropy. Je to krásná trať, není rychlá, ale technická. Navíc je dobře zabezpečená. Patřím totiž mezi jezdce, kteří se snaží o zvýšení bezpečnosti závodů.
Vidíte právě v tomto nějaký nedostatek, problém?
Obecně je to hodně velký problém. Jsou pořadatelé, kteří vůbec nereagují na naše připomínky a poznámky. Ale to se o těch ústeckých říci nedá, ba naopak. Organizace Ústecké jednadvacítky je na špičkové úrovni.
Na akci jste se představil společně s Jiřím Janákem, který závodí výhradně okruhy. Co u vás naproti tomu převážilo pro vrchy?
Tak především finanční stránka, protože okruh je finančně velice náročný. Pokud jedete na takový závod, musíte na místě s předstihem testovat, což samozřejmě stojí peníze. Ojíždíte gumy, techniku. To pro závody do vrchu neplatí. Přijedete na závody v pátek, v sobotu a neděli odzávodíte a jedete domů. Závody do vrchu jsou také víc o adrenalinu.
Dá se hovořit o úbytku konkurence, projevuje se skutečně horší finanční situace i na kopcích?
Takhle, aut obecně ubylo. Ale špička v České republice i Evropě pokračuje dál. A naopak bych řekl, že je daleko silnější, než bývávala.
A co vaše letošní sezona, jak se vyvíjí?
Jezdím Mezinárodní mistrovství České republiky a mistrovství Evropy. V tom prvním jsem v absolutním hodnocení kolem čtvrtého, pátého místa, dvoulitrovou třídu vedu. V Evropě není tahle třída vypsána, byl jsem pátý, po posledním závodu jsem spadl na osmé místo. Musel jsem jej vynechat z finančních důvodů.
Jezdíte v dvoulitrové formuli značky Dallara. Kolik svede auto jet?
Na okruhu v Brně je maximálka okolo dvě stě čtyřiceti, ale jsou pochopitelně i rychlejší okruhy. Šlo by asi dvě stě osmdesát, záleží na zpřevodování. V kopcích jedeme samozřejmě kratší převody.
Dallaře je teď sedm let, už se vám ji někde v kopcích podařilo, lidově řečeno, rozštípat?
Každý druhý rok s ní bouchnu. Ale letos mám zrovna ten druhý rok (smích). Bouchnul jsem ji ve Šternberku na mistrovství Evropy docela hodně, utrhlo se mi to zhruba ve sto šedesáti kilometrové rychlosti, trefil jsem svodidlo a z auta moc nezbylo. Zatím mám ale obrovské štěstí, musím zaklepat.
Počkejte, z těch zprohýbaných plechů se zase dala dohromady formule, s níž jste přijel do Ústí?
Jasně, auto jeden týden závodilo ve Šternberku a hned za týden v Německu. A tam jsem dokonce zajel traťový rekord. Vypadá to složitě, ale tak složité to není.
Patříte mezi jezdce, kteří svůj vůz nějak familiérně pojmenují?
Tak to ne, především mám auta dvě. Mechanici je ale pojmenovávají podle toho, kdo s nimi zrovna jede.
Jak byste hodnotil vaše účinkování v letošní sezoně? Spokojenost, nebo rychle zapomenout?
Mám letos super výsledek ze Španělska, kde jsem zajel druhé místo absolutně. Letošní sezonu považuji, krom již zmiňované rány ve Šternberku, za docela úspěšnou. Proti loňskému roku se nám podařilo zrychlit, je to o něco málo lepší, než jsme očekávali.
Takže sečteno, podtrženo, jste spokojen?
Já nejsem nikdy spokojen (úsměv).

JAN POKORNÝ

27.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Patrik Rybár.

Rybárovi rekord utekl, ale Hradci ne

Už téměř rok se hradecký krajský soud zabývá jedním z nejrozsáhlejších případů daňových úniků při výrobě tabáku ve východních Čechách. Osm podnikatelů a dvě firmy měli připravit stát o 130 milionů korun za nepřiznanou spotřební daň.

Řezali tabák a připravili stát o 130 milionů

Zase koncovka... Zase remíza

Praha, Hradec Králové - Mělo to být hradecké fotbalové derby, jenže Olympia po postupu do druhé ligy přesídlila do Prahy. „Už je neberu jako hradecký tým. Ani tam nehrají žádní kluci z Hradce,“ říkal záložník „pravého“ Hradce Ladislav Martan.

Obraz Klanění tří králů patří Smiřicím, rozhodl soud

Hradec Králové - Ve sporu města Smiřice a farnosti Holohlavy o vlastnictví barokního oltářního obrazu Klanění tří králů dal Okresní soud v Hradci Králové zapravdu Smiřicím.

Na Opočenský divadelní podzim zavítá Limonádový Joe

Opočno - Opočenský divadelní podzim pokračuje 20. října. Na pódiu Kodymova národního domu se v 19 hodin představí obnovený divadelní spolek Tyl z Rychnova nad Kněžnou s notoricky známým Brdečkovým příběhem Limonádový Joe – kusem z prostředí Divokého západu, kde se v místním baru scházejí kovbojové, honáci dobytka i různí dobrodruzi a podnikavci.

Chystá se turnaj neregistrovaných hráčů v Dobrušce

Dobruška - Kuželkářský klub Dobruška pořádá turnaj čtyřčlenných družstev mužů a žen pro neregistrované hráče v disciplíně 4 x 60 hodů sdružených.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení