Sedmačtyřicetiletý muž, dvaatřicetiletá žena a jejich dvě děti ve věku 8 a 5 let zemřeli v neděli odpoledne poté, co s osobním autem vjeli pod kola spěšného vlaku jedoucího z Trutnova do Hradce Králové. Vlak auto tlačil od přejezdu ještě dalších 300 metrů.

„Železniční přejezd je opatřen světelným a zvukovým znamením, které s největší pravděpodobností bylo v chodu. Veškeré okolnosti, za kterých ke srážce došlo, zjišťujeme. V osobním vozidle jely v době nehody čtyři osoby, dva dospělí a dvě děti, všichni byli na místě mrtví,“ potvrdila ještě v neděli tragickou událost policejní mluvčí Ivana Ježková.

Její slova potvrdil Deníku i mluvčí Drážní inspekce. Podle něj porucha na zabezpečovacím zařízení nebyla. „Podle informací z místa mimořádné události, které kolegové při šetření zjistili, bylo zabezpečovací zařízení v době nehody v činnosti,“ uvedl Martin Drápal.

Podle mluvčího Drážní inspekce je škoda na vlaku odhadnutá na 120 tisíc, na automobilu asi na čtvrt milionu. Během uplynulého víkendu zemřelo na přejezdech pět lidí, jedná se o jeden z nejhorších víkendů za poslední roky. I na Rakovnicku, kde zemřel o víkendu jeden člověk po srážce dodávky s motorovým vlakem, šlo o přejezd, který nebyl opatřen závorami. I tam podle prvotních zjištění řidič nerespektoval výstražnou světelnou signalizaci.

Hradecko už podobné tragédie zažilo

Nedělní tragédie v Černožicích není bohužel zdaleka jediná, při které v Královéhradeckém kraji zemřeli lidé na přejezdu. Na nechráněném železničním přejezdu v Třebechovicích pod Orebem před 29 lety zemřelo šest lidí po srážce vlaku s autobusem. Dalších 15 bylo zraněno. Od té doby se bezpečnost na přejezdech zvýšila. Přejezdy bez světelné signalizace prakticky vymizely, stále více jich je opatřeno i závorami. Nehody se však jednou za čas přesto bohužel stávají.

Případ z Březhradu zůstává nejasný

Kontroverze budí i po 16 letech tragédie z Březhradu, kde po střetu autobusu hradecké MHD s vlakem zahynuli čtyři lidé a další čtyři byli těžce zraněni. Nehodu policie vyšetřovala déle než rok, ale konkrétního viníka nikdy nenašla. Podle závěru policistů mohl srážce zabránit řidič autobusu, který při nehodě zahynul. Zároveň však z neznámých příčin nefungovalo světelné výstražné zařízení. Se závěry policistů nesouhlasil hradecký dopravní podnik ani České dráhy. Přejezd byl později opatřen závorami.

Nehody v kraji

1990, Třebechovice pod Orebem:
Při nehodě linkového autobusu s vlakem na nechráněném železničním přejezdu zemřelo šest lidí. Jde o největší tragédii tohoto typu v Královéhradeckém kraji.

2001, Jaroměř:
Tři oběti si vyžádala nehoda osobního automobilu s motorovým vlakem. Auto se dvěma mladíky a jednou dívkou vjelo na nechráněný přejezd ve chvíli, kdy přijížděl vlak. Všichni tři pasažéři v osobním voze na místě zahynuli.

2003, Březhrad:
Čtyři lidské životy vyhasly 4. dubna 2003 v okrajové hradecké čtvrti Březhrad. Brzy ráno tam autobus městské hromadné dopravy vjel pod kola osobního vlaku jedoucího z Pardubic do Jaroměře. Na místě zemřel řidič autobusu a tři další cestující. Další čtyři ženy utrpěly těžká zranění, nikdo jiný už v autobuse nebyl. Po střetu vykolejil i vlak, který jel rychlostí 85 kilometrů v hodině. Lehčí zranění utrpěl jen strojvedoucí a jeden cestující. Požití alkoholu i drog u řidiče autobusu policie vyloučila. Právě on ale podle závěru policistů mohl nehodě zabránit. Zároveň však vyšetřování ukázalo, že na přejezdu nefungovalo světelné zařízení.