Celkově na železnici v roce 2011 zahynulo 265 lidí a 248 bylo zraněno, což bylo nejvíce v historii Drážní inspekce. „Počet pokusů o sebevraždu stoupl o téměř dvě stě procent," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Vlak si vybírají hlavně muži

Drážní inspekce v roce 2011 evidovala celkem 282 střetů vlaku s osobou, při kterých zahynulo 222 lidí a 63 bylo zraněno. „Více než jednu třetinu všech těchto mimořádných událostí tvořily případy, v jejichž pozadí byl prokázaný sebevražedný úmysl," řekl Drápal.

Do smutné statistiky se zapsali i sebevrazi z východních Čech. V Královéhradeckém kraji loni takto ukončili život čtyři muži. V Pardubickém kraji si na kolejích vzalo život sedm mužů a jedna žena. „V Pardubickém kraji se tři tyto události udály v rozmezí čtyř kilometrů trati, a to mezi stanicí Pardubice hlavní nádraží a zastávkou Pardubice-Pardubičky," uvedl Drápal.

„V Královéhradeckém kraji si od roku 2008 vzalo život třicet lidí, nejvíce v roce 2008, kdy na kolejích vyhaslo jedenáct životů. V Pardubickém za čtyři roky zemřelo jednapadesát lidí. Nejvíce loni, kdy pod koly vlaků vyhaslo patnáct životů," řekl Drápal.

Podle údajů Drážní inspekce jsou nejčastějšími účastníky i oběťmi střetů vlaku s osobou muži, kteří v posledních letech zaujímali ve statistikách střetů i následků okolo 77 procent. V letech 2010 a 2011 vstoupili do cesty vlaku nejčastěji lidé ve věku od 50 do 59 let, přičemž v roce 2011 zaznamenala Drážní inspekce nárůst téměř 50 % počtu nehod u osob ve věku 30 39 let.

„Ženy chtějí zůstat i po smrti krásné"

Proč stoupá počet sebevražd na železnici, proč si takový způsob vybírají hlavně muži a proč je nejvíce takových tragédií v prosinci? O tom mluvil Deník s psychologem Janem Laškem.

Ze statistik Drážní inspekce vyplývá, že rok od roku stoupá počet sebevražd na železnici. Čím to je?
Železnice má u našich sebevrahů velikou oblibu již od první republiky. Dá se říct, že pro člověka, který se rozhodne skoncovat s vlastním životem, je to jakási jistota. Jen málo kdo přežije střet s mnohatunovým kolosem.

Proč si takový způsob vybírají hlavně muži?
Ženy chtějí zůstat i po smrti krásné. Muži se u sebevražd snaží kombinovat několik způsobů. A vlak je tou metodou nejúčinnější. Právě vlakem se většina sebevrahů lidově řečeno sichruje.

Velké množství sebevražd připadá na konec roku, respektive prosinec. Dá se zde mluvit o bilanční sebevraždě? A je sebevražda na kolejích jen krátkodobým pomatením mysli člověka, nebo se na ni připravuje delší dobu?
Co se týče sebevražd na železnici, nejedná se ve většině případů o okamžitý stav mysli. Ti lidé takový konec svého bytí plánují velmi dlouho. A co se týče prosince, tak to je jen shoda okolností. I když bilancování na konci roku může být tím spouštěcím mechanismem. Jen málokterý sebevrah, který se rozhodne v jeden moment skoncovat se životem, si vybere právě vlak. Za cestu na nejbližší kolej, která může být vzdálená i několik kilometrů, si ji nakonec rozmyslí. Všechno se mu totiž za tu cestu rozleží v hlavě.