V některých případech i neutěšený stav vozovek stojí za desítkami mrtvých na silnicích Královéhradeckého a Pardubického kraje.

Důkazem může být jedna z posledních tragických nehod, k níž došlo na obchvatu Holic. Životem zaplatil devatenáctiletý mladík, který s největší pravděpodobností nedal přednost v jízdě.

Úseků, kde dochází k dopravním karambolům častěji než jinde, je však ve východních Čechách hned několik. Obchvat Holic je jedním z nich.
„Mezi další nebezpečné úseky patří určitě také silnice první třídy číslo 37 mezi Chrudimí a Slatiňany. Nehody tu sice nejsou tak časté, zato s tragickými následky,“ uvedl pardubický policejní mluvčí Jozef Bocan. Experti se však shodují, že za označení „silnice smrti“ mohou především sami řidiči svou nebezpečnou jízdou. Za většinou nehod totiž podle odborníků stojí nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě nebo předjíždění v nebezpečných úsecích.

Další silnicí, která by mohla dostat onu nálepku „silnice smrti“ je stará cesta na Prahu, tedy I/11 v úseku od Hradce Králové na Chlumec n. C.
„Velmi nebezpečná je křižovatka u Roudnice. Při poslední nehodě, k níž došlo před čtrnácti dny, zemřeli pod koly kamionu dva lidé. Automobil jedoucí za jejich vozem nestihl včas dobrzdit a zezadu došlo ke střetu. Nárazem byl stojící vůz odmrštěn pod kamion,“ připomněl Josef Pavel, vrchní komisař z dopravního odboru Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje.

Trocha obezřetnosti by něměla chybět ani šoférům jedoucím po I/35 z Hradce na Jičín, případně druhým směrem z Hradce na Svitavy. Stejně tak nebezpečnou je silnice I/33 na Náchod.

„Na těchto komunikacích nenajdete snad ani jediný kilometr bez nehody. Na vině však jsou i velmi přetížené silnice. Provoz je stále hustší. Určitě by pomohla dostavba rychlostní silnice R35 nebo dálnice D11,“ uvedl komisař.

Samostatnou kapitolou by mohly být střety s cyklisty nebo chodci. „Skutečně by neměli podceňovat osvětlení bicyklu. A také jak cyklisté, tak i chodci by měli nosit reflexní vesty nebo alespoň nášivky. Na přechodech by měla panovat oboustranná tolerance,“ vyjmenoval jen několik málo zásad Josef Pavel.
Jeden z posledních případů, kdy o život přišla chodkyně, se stal v srpnu na Trutnovsku. Ke střetu došlo právě na přechodu pro chodce.

Omezit nehody by měly i dopravní bezpečnostní prvky – kruhové objezdy či odbočovací pruhy. Bezpečnější tak bude například silnice vedoucí kolem Všestar a tah Holohlavy.