Vyšetřování přineslo řadu zajímavých okolností z průběhu havárie.

Podařilo se nám získat pár informací o tom, co se dělo na palubě, a to přímo od člověka, který s oběma piloty chvíli mluvil.

„Posádka musela zvládnout hořící stroj navést nad neobydlenou oblast a provést katapultáž, kterou ani jeden z nich nikdy nezažil,“ popsal zdroj, který nechtěl být jmenován. Dění nad místem havárie prý vypadalo asi takto:
„Vojenský bitevník letí nad Holicko a míří k lesům poblíž Koudelky. Instruktor v asi kilometrové výšce zahajuje nouzové opuštění letounu. Odstřeluje se plexisklový překryt kabiny a sedačka s žákem opouští stroj. Instruktor ale ještě zůstává za řízením hořícího letounu a vědom si své odpovědnosti za lidské životy na zemi tlačí letoun do posledního střemhlavého kurzu. Doprostřed lesa a mimo domy nedalekých obcí. Sám opouští stoj až ve výšce asi tři sta metrů nad zemí, když už ví, že hořící stroj se bezpečně zřítí do lesa.“

Vojenské cvičení se tak rázem změnilo v záchrannou operaci. Ostatní letouny ve vzduchu přerušily cvičení a začaly kroužit nad místem havárie. Piloti ze vzduchu naštěstí mohli hlásit dobrou zprávu – ve vzduchu byly dva padáky, posádka je zachráněna.

Oba letce vzápětí záchranáři převezli do pardubické nemocnice a odtamtud do Prahy do Centra leteckého zdravotnictví k dalším vyšetřením. Oba dva z nehody vyvázli naprosto bez zranění.

„Málokdy se stane havárie kvůli technické závadě. Mohla to být porucha na palivové instalaci, tedy únik paliva a jeho vznětí. Nebo letoun nasál ptáka a zahořel v kompresoru, technik zapomněl něco utáhnout, možností je víc,“ sdělil letecký odborník Richard Santus.

„Je to velmi spolehlivé letadlo, nenáročné na pilotáž. Myslím si, že tohle letadlo má ještě budoucnost, až se vyšetří, co se stalo,“ řekl Santus. Po havárii je ale v České republice vyhlášen zákaz letání na strojích tohoto typu, a to až do doby, než nebudou příčiny nehody objasněny.

(sejk, čtk)