Jediná vteřina stačí k tomu, aby na kolejích vyhasl lidský život. Vteřina špatného rozhodnutí, nepozornosti či ukvapenosti.
Statistiky nehod na přejezdech za loňský rok jsou alarmující. V celé České republice zahynulo zbytečně 47 lidí, což je o 24 procent více než v předchozím roce. Ve východních Čechách na přejezdech vyhaslo osm lidských životů. O dva více než v roce 2009.
„Podle předběžných statistik Drážní inspekce za rok 2010 zemřelo na dráhách v České republice 248 osob, což je nejvíce od roku 2006,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V tomto „nešťastném“ čísle jsou zahrnuty oběti nejen kolizí aut s vlakem na železničních přejezdech, ale i chodci cyklisté, či další jedinci, kteří po střetu s lokomotivou zemřeli.
„Svůj život riskují často také cyklisté nebo chodci. Pokud budeme hovořit o řidičích, ti obvykle argumentují, že byli oslněni sluncem a přehlédli výstražná světla, případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli,“ potvrzuje Martin Drápal.
Podobně už se životem hazardovali letos na východě Čech dva lidé. A to není ještě ani konec ledna. V obou případech měli štěstí. Nejprve ve čtvrtek 6. ledna museli policisté řešit nehodu v Pokřikově na Hlinecku. Za volantem Škody 120 seděla tehdy žena, která na přejezdu uvízla ve sněhové závěji. Naštěstí stačila z auta vystoupit dřív, než do něj vlak narazil.
Druhý případ se stal jen o dva dny později v Dobřenicích na Hradecku. „Řidič osobního vozidla s největší pravděpodobností nerespektoval výstražná znamení a vjel na železniční přejezd v okamžiku, kdy byla silnice uzavírána závorami,“ uvedla tehdy policejní mluvčí Ivana Ježková. K havárii vzlétl dokonce i vrtulník. Ale marně. Řidič od nehody ujel.
K jedné z nejtragičtějších nehod loňského roku dozajista patří prosincová kolize u Třebechovic pod Orebem. Při ní zemřel dvacetiletý mladík, který nejspíš přehlédl světelnou signalizaci.
Vlak zachytil vůz a vlekl ho více než 300 metrů. Auto se ještě rozpůlilo o železniční mostek. Tělo mladíka museli z vraku vyprostit hasiči. Ti zasahovali na místě několik hodin. Podle vyšetřování byla signalizace v době nehody v naprostém pořádku.
Mohou za kolize na přejezdech nepozorní šoféři nebo jsou na vině i dráhy, které nedostatečně upravují výhled na trať a signalizační zařízení? Co vy na to?
DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM.