Zřícení ultralehkého letounu TL–3000 Sirius v sousedství letiště v loňském červenci zavinila série chyb pilota.

Potvrdil to inspektor Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Milan Pecník, který po půl roce ukončil vyšetřování.

„Tou základní a největší chybou bylo, že stroj neměl povolení jít do vzduchu od Letecké amatérské asociace. Nebyl ani pojištěný,“ řekl Milan Pecník.

Šestatřicetiletý pilot hradecké firmy TL Ultralight, která prototyp letounu vyrobila, zaplatil nehodu vlastním životem. Stroj po pádu přibližně z 300 metrů a nárazu do pole kompletně shořel.

Majitel společnosti Jiří Tlustý stanovil škodu na 1,5 milionu korun bez DPH.

„Ať se stalo cokoliv, měl jsem ho rád. Byl to dříč, udělal pro firmu spoustu práce,“ řekl majitel firmy TL Ultralight Tlustý, který byl v době nehody na dovolené.

Ústav i policisté už v průběhu vyšetřování vyloučili, že by muž spáchal sebevraždu, nebo že by za nehodou mohly být zdravotní komplikace či technická porucha.

„Pilot zkoušel let v malé rychlosti, který se testuje hodně vysoko a na konci letových zkoušek. Když má letadlo snahu spadnout do vývrtky, tak ji pilot ihned vybírá. V téhle výšce to nebylo možné zvládnout. Byl to hazard. Ale bohužel nelze prokázat, jestli šel do vývrtky úmyslně nebo ne,“ řekl inspektor Pecník.

Pád nevyzkoušeného letadla citelně zasáhl do chodu firmy TL Ultralight. „Ublížilo nám to. Tak jako každé firmě, které se něco podobného stane. Museli jsme propustit několik lidí, ale to mohlo být také celosvětovou finanční krizí, která přišla po té nehodě.

Teď už je to lepší. Nemáme sice zakázky na devět měsíců dopředu tak jako dřív, ale tak na čtyři,“ prozradil královéhradecký podnikatel.

Firma za půl roku od tragédie dokončila další tři letouny Sirius. Podle Tlustého je o stroj zájem z celého světa.

„Tenhle stroj je určený na učení nových pilotů ve školách. Létali s ním testovací piloti z Německa, Ameriky nebo Austrálie a byli nadšení. Už teď na ně máme frontu,“ pochlubil se Jiří Tlustý.