Piráti, těšte se!

Rychnovský strážník Ladislav Chmelík kritizuje zákon pro jeho nelogičnost: „Pokud řidič uvidí konec měřeného úseku, opět zrychlí. Pokud bude vědět, že se měří pouze na označených místech, jinde bude překračovat rychlost.“ Dopadů zákona, který má vejít v platnost s prvním lednem 2009, se obávají Městské policie rychnovského regionu. 4. prosince bylo navrženo na poradě velitelů a ředitelů Městských policií bývalého Východočeského kraje, že strážníci možnosti měřit rychlost za těchto podmínek využívat nebudou. Městské policie však spadají pod pravomoc městských zastupitelstev, čili budou nuceny uposlechnout rozhodnutí města. Týnišťský starosta Jaroslav Matička radí vyčkat a problém zde nespatřuje: „Uvidíme, jak se novela osvědčí.“

Městští strážníci však vidí potíží hned několik – existuje prý zákon, ale zatím neexistují značky, není totiž zatím určena jejich přesná podoba. K umístění značek na různých komunikacích je rovněž vždy potřeba povolení správních orgánů, nehledě k tomu, že přenosné značky se budou ztrácet. „Pokud dopravní značku umístíme před křižovatku, za křižovatkou již neplatí, takže přestože strážníci piráta změří, důkaz je pořízen v rozporu se zákonem a je k nepoužití,“ namítají velitelé Městských policií v Dobrušce, Rychnově, Kostelci a Týništi.

Poslanec Josef Ježek (ODS), který 31. října pro schválení zákona zvedl ruku, uvádí jako příklad Francii, kde tato praxe dobře funguje: „Považuji to za fair hru, jsou totiž případy, kdy policisté měří schováni za rohem.“

Měření rychlosti není represe

Týnišťský strážník Martin Štěpánek s poslancem Ježkem ani se zněním zákona nesouhlasí a toto řešení považuje za nedůstojné: „Příklad bychom si měli vzít spíše ze zemí, které jsou bližší rakousko –uherskému právu, tedy Německa a Rakouska. Zde je označení (či hlášení v rádiu) stanovišť policejních hlídek trestným činem.“ Obvinění z šikanování řidičů měřením strážníci odmítají. Dohled nad dodržováním zákona není prý šikana a měření nemá represivní, ale preventivní smysl. Za nelogický považuje zákon také poslankyně Vladimíra Lesenská (ČSSD), která původně nesouhlasila ani s tím, aby Městské policie vůbec rychlost měřily: „Městské policie byly zřízeny jakožto pořádkové služby, neměly by suplovat státní policii.“

-----------------

Co nás čeká od 1.1. 2009 na našich silnicích. Můžou strážníci měřit rychlost a budou měřit ?

Počátkem září letošního roku jsme se společně s dalšími veliteli městských policií ČR zúčastnili tradiční porady velitelů a ředitelů městských policií v Mělníku. V průběhu školení jsme byli seznamováni s přípravou novely zákona o obecní policii. Jakmile došlo při diskusi na téma měření rychlosti, rozpovídali se velitelé o tom, kde poslance, či senátora změřili a řešili za rychlost. A v této chvíli mezi námi „z rychnovska“ někdo vyslovil myšlenku, jaký bude mít tento zásah dopad, kdy ani rovnější mezi rovnými neuniknou trestu v podobně pokuty, na připravovanou novelu zákona a oprávnění měřit rychlost. Určitě nás někteří nezklamali!

Tímto vznikla novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která „opět“ vrací strážníkům oprávnění měřit rychlost a to v § 79a odst.(2) zákona č. 361/2000 Sb., kde cit.: „Obecní policie může měřit rychlost výhradně v úseku určeném policií13a), jehož počátek je ve směru silničního provozu označen přenosnou dopravní značkou s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisem „MĚŘENÍ RYCHLOSTI“. Konec tohoto úseku je označen přenosnou dopravní značkou s tímto vyobrazením šikmo přeškrtnutým a nápisem „KONEC MĚŘENÍ RYCHLOSTI“.“

Dopravní odborníci kroutí hlavou? Zákonodárci tvrdí – můžou si za to sami – šikanují!

Ale je donucování k dodržování zákona šikana? Proč politici nestanový tolerance dojezdů ke značkám apod.?

Ekonom by si spočítal jedna mínus jedna.

A údajný zisk z pokut, jak tvrdí někteří odborníci. Když spočítáte náklady za 1 hod. měření, zaplatíte provoz radaru, připočítáte dobu, po kterou musí strážník zpracovávat agendu týkající se bodů, poštovné a následné náklady na vymáhání pokut a znova poštovné. Tak nám vychází, že by stát měl ještě doplácet obcím za měření rychlosti. Náš názor je, že se neměří z prospěchu a nějakého výdělku, vždyť i pro samotné zástupce obcí je to nepopulární rozhodnutí, ale měří se proto, aby v obci občané měli pocit bezpečí.

Stanovení úseku měření je jednoznačné pozitivum. Policie ČR určí místo k měření rychlosti, což by jako orgán odpovídající za bezpečnost a plynulost provozu v ČR, měl mít takovéto výsadní postavení. Ale doslova absurdní nám připadá myšlenka, že budeme stát za značkou s vyobrazením radaru a budeme působit preventivně tím, že budeme měřit. Asi takto budeme chytat ty piráty silnic! Docela bychom pochopili i některé předkladatele zákona, aby úsek byl označen svislou dopraví značkou, ale přenosnou?

Jsme překvapeni i jistou dávkou optimismu k dosažení účelu zákona. Umístění dopravní značky i přenosné, musí projít procesem správního řízení v podobně rozhodnutí každého správního orgánu ve věcí komunikací. Tedy obcema obcí s pověřeným úřadem, s rozšířeným úřadem a krajským úřadem. Přitom obecně platí, že přenosná značka musí mít parametry dané normou, musí být umístěna pouze po dobu platného omezení, zákazu nebo informace. Takže umístit dopravní značku provizorně na několik týdnů asi nepůjde. Pokud dopravní značku umístíme před křižovatku, za křižovatkou již neplatí, takže přestože strážníci piráta změří, důkaz je pořízen v rozporu se zákonem a je k nepoužití A nakupovat více značek, když jedna stojí cca 2.000,-Kč je asi plýtvání prostředky. Co s tedy nebezpečnými úseky před školami, přechody apod.?

Tímto bychom si dovolili požádat policii ČR, aby tuto činnost na nebezpečných místech v obcích od nás převzala. Snad bude ve svém snažení úspěšnější, jak my a již nebudeme ve sdělovacích prostředcích tolik slyšet informace o počtech mrtvých za další černý víkend.

Závěrem sdělujeme s čistým svědomím my velitelé městských policií na okrese Rychnov n. K., že jme rozhodnuti, pokud nám nadřízení nenařídí jinak, činnost v měření rychlosti za takovýchto podmínek nevykonávat a nesnižovat tak důstojnost svoji ani svých podřízených.

Piráti těšte se! Podle našich informací městské policie v dalších regionech zastávají obdobný názor.

Zpracovali:

Adamec – velitel MP Dobruška
Friml – velitel MP Rychnov n/K
Černohorský – velitel MP Kostelec n/O
Štěpánek – velitel MP Týniště n/O