Spěch, velká rychlost, neopatrnost a často i únava. Všechno dohromady tvoří smrtící koktejl, který může na silnicích zabíjet. Důkazem toho je jedna z posledních nehod, k níž došlo v lesním úseku mezi Vamberkem a Rybnou nad Zdobnicí. Čtyřicetiletý muž jel zřejmě příliš rychle, nezvládl řízení a vylétl přes svodidla rovnou do stromu. Na místě byl mrtev.

„Za letošní rok se jednalo již o šestou oběť dopravní nehody v okrese. Navíc čtvrtou, jejíž život vyhasl v tomto úseku,” objasnil situaci Aleš Lenfeld, zástupce šéfa dopravního odboru rychnovské policie.

Podobných nebezpečných úseků je však na Rychnovsku hned několik a řidiči by měli dát nohu z plynu. Obecně podle policistů jsou nejhorší hlavní tahy. „Za letošní rok evidujeme 305 nehod, přičemž 94 se jich stalo na dvou silnicích první třídy, které okresem procházejí. To je zhruba celá třetina všech kolizí,” potvrdil nelichotivou statistiku Lenfeld.

Na druhou stranu se však většina nehod stane v městech jako je Rychnov, Týniště, Kostelec, Opočno či Dobruška a jejich následky nejsou tak tragické. Pokud však dojde k nehodě na hlavním tahu ve vyšší rychlosti, šance na přežití účastníků kolize se snižuje. Právě rychlost a nedání přednosti bývají nejčastějšími příčinami vážných střetů.

„Příčiny bývají stále stejné. Řidiči by měli být více opatrní, předvídat situaci a dát nohu z plynu,” dodává Lenfeld.

Agresivita řidičů je podle psychologů naučenou reakcí. Obecně bývají více „svižní” muži, avšak v poslední době s nastupující mladou generací se nebojí přidat plyn i ženy.

Za vážnými nehodami však stojí také únava. Důkazem je první letošní tragická kolize v Rychnově, kdy žena ve středním věku nejspíš usnula za volantem a při cestě z práce narazila do betonového mostku. Záchranáři jí už nepomohli.

Psychologové také tvrdí, že pokud se šoféři z karambolů poučí, pak to nebývá na dlouhou dobu. „K těmto změnám obvykle dochází, ale u agresivních typů řidičů se poměrně brzy vrátí do původního stavu,” dodal Jan Lašek z hradecké univerzity. Na trvalo se poučí skutečně jen málokdo.

Agrese je atavistickou reakcí na zátěž, vedle úniku. Člověk si agresivitu pěstuje od raného dětství tím, že mu je již v batolecím věku jako reakce na prožívanou zátěž potvrzována okolím a dítě si jí osvojí jako reakci, která mu pomáhá. Má pak tendenci reagovat na řadu podnětů vyšší agresivitou.
Při řízení do toho navíc vstupuje i fakt, že „sílu“ auta mohu snadno řídit nenápadným pohybem dolní končetiny. Sešlápnout plynový pedál je prostě jednoduché.

Spouštěčem agresivního chování za volantem a tím i dravější jízdy může být aktuální situace, například spěch, dále přenos z jiné situace, kde jsem agresivitu nemohl projevit nebo jen tendence jedince předvést svoji převahu silou motoru a způsobem jízdy. Často panuje také tendence na sebe upozornit a kompenzovat si tak jiné osobní problémy.

Jak již bylo řečeno, řidič se agresivní jízdě učí a pokud mu prochází a osvědčila se, proč by ji nepoužil příště znovu. Pokud bychom se zaměřili na rozdíl v agresivitě za volantem s ohledem na obě pohlaví, pak se v poslední době stírá. Mladá generace řidič, zvláště pak silných strojů, si ráda sešlápne plyn.
Jinak dříve obecně platilo, že ženy bývaly klidnější, zodpovědnější a opatrnější. Navíc stále platí, že ženy řidičky mají obecně menší potřebu stylem jízdy předvádět převahu a frajeřinu, která doprovází každé mužské konání již od puberty.

Kde si dát pozor a jak se chovat za volantem

NEBEZPEČNÉ ÚSEKY
• silnice č. 11 - především část mezi Třebechovicemi pod Orebem 
a Týništěm
• silnice č. 14 - především komunikace v okolí Chábor a Podbřezí

Obecně nejvíce nehod se stává přímo ve městech, tedy v Rychnově nad Kněžnou, Dobrušce, Opočně, Týništi nad Orlicí či Kostelci nad Orlicí. Jejich následky však většinou nebývají tragické.

JAK SE CHOVAT
• sundat nohu z plynu a být opatrný
• naučit se předvídat situaci
• dodržovat rychlost
• být odpočatý