Města a obce v blízkosti průmyslové zóny Solnice-Kvasiny netrpělivě vyhlížejí silniční obchvaty a než se jich dočkají, budou trpět dál pod náporem automobilové dopravy. O něco vzdálenější Týniště nad Orlicí na tom není lépe. Toto město sice svůj obchvat má, jenže kolony aut se jím táhnou i tak. A není to nic příjemného pro řidiče ani obyvatele dotčených ulic.

Vžité úsloví: "Tudy vlak nejede" tady rozhodně neplatí. Naopak vlak tady jezdí a neustále. Často se stává, že v koloně u šraněk stráví motoristé dlouhé minuty a sotva se otevřou, po minutě závory opět spadnou. A auta se k nim hrnou hned z několika směrů a napětí za volantem stoupá. Možná by železniční přejezd u týnišťské vodárenské věže mohl za současného stavu v dopravní špičce posloužit jako dobrý psychologický "trenažer". Kdo tohle stání ustojí, vydrží všechno.

Týniště doplácí na to, že je důležitým železničním uzlem a stavby železnic nemohou stačit superrychlíkovému tempu rozvoje, který nasadil automobilový průmysl v regionu. Ostatně obdobně je na tom budování silničních obchvatů v rámci investic do infrastruktury v souvislosti s rozvojem průmyslové zóny. Sice se teď na Rychnovsku pracuje dokonce na dvou zároveň, ale další čekají. Správa železničních dopravních cest pak plánuje v Týništi mimoúrovňového křížení - zrušení zmíněného přejezdu a jeho nahrazení podjezdem pro automobily s předpokladem dokončení v roce 2025.

Stavby silnic i železnic sice jedou po správné koleji, ale na cestě musí počítat i s překážkami a zdržením. Nešlo "vyjet" o něco dříve? Stíhat pendolino kvasinské automobilky nejde tak lehce, dohnat ho potrvá roky. Bohužel.