Už před deseti lety patřila kvasinská automobilka k největším podnikům v kraji, tehdy dávala práci přibližně čtyřem tisícům lidí. Průmyslová zóna u Solnice se však začala rozpínat a „požírat“ zemědělskou půdu a většinu pracovní síly. Dnes tu pracuje přes dvanáct tisíc lidí – i blízké okresní město má o tisícovku obyvatel méně. A v brzké době tady má vyrůst dalších pět hal.

Nejmenší okres Královéhradeckého kraje se pyšní nejnižší nezaměstnaností v republice, ale místní zaměstnavatelé jsou z toho spíš nešťastní. Podle posledních údajů úřadu práce tady bylo bez práce 730 lidí, zaměstnavatelé naopak nabízeli téměř tři tisíce volných míst. Najít na Rychnovsku nového pracovníka v jakémkoli oboru připomíná pověstné hledání jehly v kupce cena. Bonusům, na které automobilka láká, nemohou konkurovat. Toho dravého tygra tak připomíná spíš samotná průmyslová zóna, která nepohrdne ani kuchaři, jak se zdá, protože v řadě nejen horských hotelů a restaurací nemá kdo vařit.

A tak zatímco tygr žere, okolí spíš hladoví. Sice se v blízkosti průmyslové zóny už začaly objevovat třeba nové chodníky, cyklostezky a osvětlení, které by mělo zvýšit bezpečnost v ulicích i na cyklostezkách, ale to hlavní tu stále chybí. Místní silnice nejsou schopny čelit takovému nárůstu dopravy, věčně jsou ucpané, je nouze o parkovací místa a města a obce se dusí. A obchvaty? Nejsou! Teprve letos se začal stavět ten u Opočna a počítá se pro letošek i s budováním obchvatu Domašína. Ostatní stále čekají a stále čekají.

Stát by měl výstavbu popohnat. Protože i na Rychnovsku může lidem jednoho dne dojít trpělivost a nemusí skončit jen u petic. Mohou sáhnout i k radikálnějším protestům. Pro inspiraci nemusí chodit daleko. Kvůli chybějícímu obchvatu lidé v minulosti blokovali dopravu například v Náchodě. A ne jednou!