Charakteristickým znakem festivalu je ovšem nejen prolínání žánrů, ale také profesionální a amatérské scény. Vedle sebe zde vystupují školní orchestry základních uměleckých škol spolu s hvězdami oboru, stejně tak je tomu i letos. „Kde jinde by se měli mladí učit než na festivalech, kde své vzory přímo slyší a vidí,“ konstatuje dramaturg festivalu, ředitel týnišťské ZUŠ a vedoucí dvou zdejších kapel, Black Buřiňos a Mladého týnišťského big bandu, Pavel Plašil. Spolu s vedoucím Kulturního centra Liborem Stolínem nemají problém do Týniště hudební hvězdy přitáhnout, jde jen o to najít časovou shodu. „V uplynulých ročnících nám dosud nikdo neodřekl,“ potvrzuje Plašil a připomíná, že v Týništi už publikum nadchli například Laďa Kerndl, Jana Koubková, Laco Deczi, Felix Slováček Karel Hála, Vlasta Průchová, Dan Bárta a mnoho dalších sólistů i kapel.

Důkazem, že i letos pořadatelé dodrží žánrovou pestrost, je například účast sboru Carmina Alta, Sester Havelkových s hudbou období 20. a 30. let minulého století, které přijedou se s svým orchestrem, dixieland v podání domácích Black Buřiňos, úpravy skladeb od skupiny Queen pro big band, které zazní v podání Jiřího Ševčíka a jeho Pirate Swing Bandu. Perličkou bude také vystoupení Vlado Ulrich Quartetu, rodáka z Peru, který žil rovněž ve Španělsku a nyní zakotvil v České republice. Swing zahraje na indiánské flétny.

Hostem MTBB bude Jiří Stivín. „Narozdíl od jiných hostů, s nimiž jsme v minulosti hráli, vystoupení se Stivínem bude na bázi improvizace. Většinou jsme vždycky měli dopředu od interpretů materiály, které jsme nastudovali. Tentokrát se pouze před vystoupením domluvíme, kde zahrajeme sóla a podobně,“ popsal profesionální spolupráci Plašil. Jiří Stivín týnišťský festival zná a ví, jakou kvalitu může očekávat. „Snad ho nezklameme,“ doufá Plašil. Pro MTBB to není poslední setkání s fenomenálním flétnistou. Za tři neděle totiž bude big band natáčet své druhé album, na kterém bude Stivín hostovat.

Pořadatelé i účinkující se mohou dle zkušeností z předchozích ročníků těšit na publikum všech generací, a to nejen z regionu, akci pravidelně navštěvují lidé z celé republiky.

Plašil vzpomíná, že ze začátku v prvních ročnících chodila na koncerty převážně starší generace, která na jazzu a swingu vyrostla. Postupem doby si našla cestu k této hudbě i mladší generace. „Je to i tím, že úroveň hostujících školních kapel je výborná. Vidíme rostoucí kvalitu orchestrů a sólistů na festivalech po celé republice. Zájem o swing a jazz není jen v Týništi, ale v celých Čechách. Doufáme, že nezahyne, i když v médiích se propaguje zcela jiná hudba, a tyhle žánry se tam dostanou jen zřídka,“ je přesvědčen Plašil. Vysvětluje, že lidé, kteří často neměli ani zdání o tom, jak tahle hudba spojuje, jsou po koncertech nadšení.

S oběma kapelami (BB i MTBB) jezdí po festivalech po celé republice, tamní lidé si prý vždycky vzpomenou na neopakovatelnou atmosféru týnišťského festivalu.

Každý rok organizátoři bojují s financemi. „Konečný rozpočet se nám vždycky podaří udržet v únosných mezích. Ještě se nám nestalo, že bychom museli rušit nějaké představení,“ dodává Plašil a věří, že to tak i zůstane v příštích ročnících. (zen)

Program přehlídky

Pátek 3. června
Tyršovo náměstí, od 18 hod.
– postupně vystoupí:
Carmina Alta
(komorní sbor Rychnov n. K.)
Corazon Trio
(Lanškroun)
Eva Pilarová Trio
Mladý týnišťský big band a…Jiří Stivín
Sobota 4. června
Tyršovo náměstí, od 17 hod.
– postupně vystoupí:
JH big band
(ZUŠ Habrmanova Hradec Kr.)
Petr Kroutil Orchestra
Black Buřiňos
(dixieland ZUŠ Týniště n. O.)
Vlado Urlich Quartet
Sestry Havelkovy
Jiří Ševčík + Pirate Swing Band

Carmina Alta je sbor absolventů Rychnovského dětského sboru, které sborové zpívání natolik ovlivnilo, že v něm i nadále pokračují. Je to komorní uskupení, které vzniklo v září roku 2009, na svém kontě má kolem patnácti koncertů, převážně vánočních (koncerty Ave Maria pořádané paní Emou Hubáčkovou) v Hradci Králové, Praze, Litomyšli a Rychnově nad Kněžnou. Na vystoupení v rámci swingového festivalu se Carmina Alta intenzivně připravovala.
V současné době ve sboru zpívají: Lucie Cabalková, Michaela Grundová, Šárka Holá, Hana Hovorková, Jana Ježková, Tereza Myšáková, Lenka Rufferová, Kateřina Synková, mužské hlasy obstarávají Tomáš Havlín a Karel Štrégl.

Corazon Trio. Základ kapely tvoří zpěvák Jakub Ryba a pianista Jan Hrodek, kteří jsou nestory takzvaného Sudetského jazzu. Sinatrovský hlas podbarvený pianem doprovází na kontrabas brněnský kontrabasista Jarda Panuš a slovenský bubeník Viktor Korduljak. Celá tato veselá společnost zkouší většinou na Hané, a kromě standardů se často drze pouští i na horkou půdu latin jazzu. Posluchači se nicméně nemusí bát, protože i na ně tito muzikanti myslí a v jejich repertoáru se objevují i písně stravitelné například od Eltona Johna nebo Stevie Wondera. Repertoár oživuje občasnou spoluprací houslista Marek Balog.
Složení kapely: Jakub Ryba – zpěv, Jan Hrodek – piano, Jaroslav Panuš – basa, Viktor Korduljak – bicí.

Eva Pilarová Trio. Eva Pilarová je českou zpěvačkou, zároveň trojnásobnou vítězkou čtenářské ankety Zlatý slavík v kategorii zpěvaček.
Zpívala už od dětství, a to i vážnou hudbu. Koncem 50. let začala na brněnské JAMU studovat operní zpěv, zároveň v té době vystupovala v divadle Večerní Brno. Po roce studia, v roce 1960, však JAMU opustila a nastoupila do pražského divadla Semafor, kde vystupovala mimo jiné též s legendární dvojicí Jiří Suchý a Jiří Šlitr, a kde se záhy prosadila jako výborná zpěvačka.
V roce 1962 na krátký čas odešla zpívat do Divadla Rokoko, ale už v roce 1964 se vrátila zpět do Semaforu. V tomtéž roce si také ve filmu Kdyby tisíc klarinetů zahrála roli (coby výrazná sboristka dívčí školy - spolu s Naďou Urbánkovou a dalšími) sice drobnou, ale s úžasným duetem s Karlem Gottem (píseň Je nebezpečné dotýkat se hvězd).
Během své dlouhé pěvecké kariéry nazpívala velké množství známých hitů, velice populární a oblíbené byly její duety s Waldemarem Matuškou, zpívala však i s Karlem Gottem a dalšími zpěváky. V době normalizace nemohla jezdit na západ - zde sehrála svou roli emigrace jejího prvního (Milan Pilar) i druhého (Jaromír Mayer) manžela; v roce 1977, aby vůbec mohla i nadále vystupovat, podepsala takzvanou Antichartu.
Je zpěvačkou obdařenou velmi krásným, silným a barevně zajímavým, naprosto nezaměnitelným hlasem - sopránem o rozsahu tří oktáv, oplývající navíc vynikající pěveckou technikou. S přibývajícími léty se stále více orientuje především na žánrovou oblast jazzu a swingu. I když je stále vynikající zpěvačkou, vrchol její kariéry přece jen spadá do 60. a 70. let; dnes právem patří k pěveckým legendám s neoddiskutovatelně jedním z nejlepších hlasů, jaký vůbec česká pop-music kdy měla. Od roku 1985 pravidelně spolupracuje s orchestrem Víta Fialy.

Mladý týnišťský big band. Letos v prosinci oslaví orchestr dvacet let od vůbec prvního koncertu své úspěšné činnosti. Za tu dobu se zapsal do podvědomí mnoha odborníků i posluchačů celé České republiky. A nejen to, orchestr se účastnil i zahraničních festivalů. Jmenujme alespoň rok 2006 a účast na jazzovém festivalu „24 H du swing“ ve francouzském městě Monségur, časté koncerty v Polsku a na Slovensku.
Myšlenka vzniku orchestru se zrodila v hlavě současného ředitele ZUŠ v Týništi nad Orlicí Pavla Plašila. Úspěšně a často spolupracuje s předními českými jazzovými i populárními osobnostmi. Jmenujme alespoň Felixe Slováčka, Láďu Kerndla, Jitku Zelenkovou, Jaromíra Hniličku, Mojmíra Bártka, vokální Teptet Liberec, v posledních letech se stala častým hostem i zpěvačka Kamila Nývltová a celá řada dalších sólistů. Kapela si velmi považuje společných koncertů s dnes již nežijícími jazzovými „star“ Vlastou Průchovou a Karlem Hálou.
Orchestr je pravidelně zván na festivaly a přehlídky po celé České republice – z posledních úspěchů je třeba vyzvednout diplom za zlaté pásmo a celkové druhé místo v kategorii senior bigbandů na 11. Mezinárodním hudebním festivalu Česká Kamenice 2010, první místo ve stejné soutěži v Děčíně z roku 2003, koncert v rámci abonentní řady Filharmonie Hradec Králové 17. listopadu 2010, pravidelná čelní umístění v ústředních kolech celostátní soutěže jazzových orchestrů ZUŠ.
Orchestr nastudoval a reprízovaně několikrát provedl závažné a náročné dílo „Missa Jazz“ Jaromíra Hniličky ve spolupráci se sborem Chorus Coronae a recitací například i Radovana Lukavského. V roce 2002 dále nahrál a vydal své první CD, v tomto měsíci má vzniknout druhé.
Mladý týnišťský big band popularizuje a přibližuje jazzovou hudbu žákům a studentům základních a středních škol Královéhradeckého kraje v rámci svých výchovných koncertů. Orchestr se podílí na organizaci známého týnišťského swingového festivalu.
Repertoár big bandu tvoří standardní big bandové skladby, ale i ty v modernějším aranžmá, skladby ve funky stylu aj. Repertoár na koncerty je vybírán jednotlivě k druhu vystoupení, tedy tak, aby se žánrově přiblížil k posluchačům jednotlivých koncertů.

Jiří Stivín se zabývá interpretací předklasické hudby na zobcovou flétnu od roku 1975. Nejdříve studoval kameru na pražské FAMU, ale po absolutoriu se začal věnovat výhradně hudbě. Studoval na Royal Academy of Music v Londýně a skladbu na AMU v Praze. Hře na flétnu se učil u Milana Munclingera (Ars Rediviva) a Jiřího Válka (Česká filharmonie).
Stivín interpretuje hudbu středověku, renesance i baroka. Nahrál většinu koncertů pro zobcovou flétnu (4 CD Vivaldi, Telemann). Ovládá všechny druhy příčných i zobcových fléten. Kromě hudby předklasické se intenzivně věnuje jazzu, skládání a improvizované Nové hudbě, přičemž kromě saxofonů, klarinetu a příčné flétny používá také flétny zobcové a různé lidové píšťaly. Jako sólista spolupracuje s renomovanými hudebními tělesy (Virtuosi di Praga, Pražskými symfoniky, Slovenským komorním orchestrem, Pražskými madrigalisty, Due Boemi, Sukovým komorním orchestrem, Talichovým kvartetem aj.), řídí vlastní soubory Collegium Quodlibet a Jiří Stivín and Co Jazz Quartet, vystupuje v sólových recitálech s cembalem, varhanami, kytarou, nebo hraje úplně sám a s magnetofonem.
Již přes deset let má v každé koncertní sezóně Pražského symfonického orchestru FOK cyklus koncertů pod názvem „Flétny všeho druhu“. Jiří Stivín je autorem mnoha skladeb pro různé formace, scénické a filmové hudby. Je aktivní jako pedagog a lektor na pražské konzervatoři, při jazzových kurzech ve Frýdlantu a při mnoha dalších projektech včetně výchovných koncertů pro děti.

JH Big band působí již od roku 1978, původně jako orchestr při hudební škole. Hraje v klasickém big bandovém obsazení, tedy čtyři až pět trumpet, čtyři trombony, pět saxofonů, piano, kytara, basová kytara a bicí nástroje. Věnuje se interpretaci klasického i moderního jazzu, ale také známým melodiím z muzikálů a filmů.
S orchestrem vystupují kmenoví zpěváci Jana Svobodová, Alena Drtinová a Pavlína Rudolfová, dle dohody s pořadatelem i hosté jako Eva Pilarová, Jitka Zelenková, Láďa Kerndl, Karel Hála, Eva Emingerová či Jakub Ryba. Věkový průměr orchestru je necelých třicet let, přesto big band dosáhl výrazných úspěchů na festivalech ve Vyškově, Praze, Lanškrouně, Slaném, Semilech nebo Liberci. Podnikl také několik zahraničních zájezdů na velké festivaly do Německa, Polska, Norska, Švédska, Maďarska a Španělska.

Petr Kroutil Orchestra. Jazzový saxofonista, klarinetista, zpěvák, flétnista a skladatel Petr Kroutil se narodil v Praze 31. ledna 1973. V roce 2003 studoval na prestižní Berklee College Of Music obor performance a jazzová kompozice. Poté co se v lednu roku 2004 téměř na dva roky přestěhoval do Nepálu, navštěvoval kurzy bambusové flétny na Kathmandu Music University.
Již ve věku 18 let se stal členem velmi úspěšného hudebního tělesa Originální Pražský Synkopický Orchestr. Veřejně známým se ovšem stal až po natočení televizní adaptace románu Josefa Škvoreckého Prima sezona, kde ztvárnil postavu Dannyho Smiřického. K tomuto seriálu zároveň nahrál hudbu.
V roce 1996 spoluzakládal big band Pražský Swingový Orchestr, který se specializoval na americký swing čtyřicátých let. Jako hlavní sólista, zpěvák a moderátor big bandu vystupoval na řadě jazzových festivalů – Hradec Králové, Přerov, Pezinok, Berlin, Breda, Kiel, Munich, Marciac atd., a koncertů v celé Evropě. S indickou zpěvačkou Renu Gidoomal vydal v roce 2002 v Londýně album Bhakti Junction.
Jako student Berklee College of Music a člen The Royal Caribbean Orchestra (2003) měl Kroutil možnost vystupovat s věhlasnými americkými umělci, jako The Platters s Herbem Reidem, Marty Allenem, Kennym Jamesem, Victorem Mendozou a Joe Mareinym (členem slavného All Stars Bandu Louise Armstronga). Poté, co se přestěhoval do Nepálu (2004-5), založil vlastní ansámbl The McTwisters, který hrál výhradně jeho kompozice. Po návratu do České Republiky (říjen 2005) dostal nabídku hrát po boku slavné zpěvačky, legendy českého jazzu, Jany Koubkové ve skupině Funk and Latin Friends.
V roce 2006 založil svůj soubor Petr Kroutil Orchestra, který hraje jak původní tvorbu, tak i známé americké standardy. Do svých řad přizval většinou ty nejzkušenější spoluhráče a pedagogy Konzervatoře Jaroslava Ježka. Soubor činí kvartet špičkových jazzových muzikantů, který výjimečným a moderním způsobem navazuje na tradici americké swingové hudby a naprosto unikátním způsobem ji propojuje s prvky world music. Pod taktovkou frontmana Petra Kroutila kapela zaručuje dynamickou, vášnivou a energizující show.
Na podzim roku 2007 se stal hlavním spoluhráčem legendárního mystického ruského umělce Borise Grebenščikova, který měl vystoupení v Praze. Namísto tvrdého rocku ovšem oba hráli tibetské mantry pro téměř 800 nadšených posluchačů. Pro Michala Horáčka v roce 2008 nahrál nejúspěšnější album a Desku roku - Ohrožený druh. S dlouholetou kolegyní Renu Gidoomal natočil v říjnu roku 2010 nové album pro děti – Human Values, na kterém spolupracují i spoluhráči z kapely. V témže měsíci hrál s Renu zatím svůj největší koncert v Londýně na Trafalgar Square při příležitosti oslav indického svátku Divali pro téměř 25 tisíc lidí.

Black Buriňos.Kapela se zrodila z přípravky Mladého týnišťského big bandu na Základní umělecké škole Týniště nad Orlicí v roce 2005. Od svého vzniku se věnuje interpretaci především dixielandových standardů.
V roce 2007 a 2010 dosáhla velkého úspěchu, když zvítězila v ústředním kole Národní soutěže ZUŠ v kategorii jazzových a tanečních orchestrů v Litvínově, její dva členové, klarinetista Pavel Zemen a tubista Ladislav Lejnar získali ocenění za mimořádný sólový výkon.
Dixieland týnišťské ZUŠ, který si mezitím přisvojil název Blalck Buřiňos, má za sebou celou řadu festivalových i samostatných koncertů na mnoha místech kraje i celé České republiky. Kapela pravidelně vystupuje v rámci prestižního festivalu Středoevropský dixielandový most v Hradci Králové, swingového festivalu v Týništi, Jazzového festivalu v Děčíně, Chrudimi či významné mezinárodní akce Nábřeží paromilů v Hradci Králové, kde dixielandová hudba v podání Black Buřiňos dokonale dotváří atmosféru prohánějících se parních strojů.
Přes svůj relativně nízký věk zvládají členové kapely obtížné dixielandové frázování a svou radost ze hry úspěšně přenášejí rovněž mezi posluchače.
Mezi poslední velké úspěchy kapely je třeba přiřadit natočení prvního CD, které mělo svůj křest v neděli 9. ledna 2011 v Týništi nad Orlicí a „spoluvítězství“ v rozhlasové soutěži Concerto Bohemia. Tento úspěch kapele umožní další profesionální nahrávku v Českém rozhlase Praha a účast na koncertě vítězů 12. listopadu 2011 ve Velkém sále Paláce Žofín. Tento koncert se uskuteční za asistence televizních kamer.

Vlado Urlich Quartet. Vlado Urlich Espinoza se narodil v květnu 1976 v Limě v Peru. Svůj zájem o muziku ukázal již v raném dětství; nicméně první kontakt s hudbou měl až ve dvanácti letech. Přestože ukázal nezměrný potenciál ve hře na ostatní dechové nástroje, nejvíce fascinován byl magickým zvukem Queny (Incké flétny). Tehdy se rozhodl zasvětit svůj život studiu a šíření tohoto nástroje. V roce 1992 začal hrát na quenu ve folkové kapele Kuntur Wasi, a právě tam muzikálně rostl jako hráč na další dechové nástroje. V sedmnácti šel na Národní hudební konzervatoř v Limě. Ve stejné době se učil kompozici s Walterem Casasem a Franciscem Pulgar Vidalem, známými perskými skladateli.
V roce 1997 se stal hlavním quenistou ve skupině Yawar, která je jednou z nejpopulárnějších folkových skupin v Peru. Potom měl možnost účinkovat v mnoha různých městech v Peru a navštívit hudební festivaly například v Dánsku, Německu, Španělsku, Maroku a Portugalsku. V roce 2001 se rozhodl přestěhovat do Španělska a začal svou sólovou dráhu. V roce 2004 uvedl Queneando, projekt na kterém pracoval dlouhou dobu. Zde předvedl vysokou úroveň virtuozity na nástroj a pochopení kvalit a možností queny.
Vždy byl známý vysokou úrovní muzikálnosti a nádhernou interpretací svého nástroje. Navíc díky jeho citlivosti a vřelé povaze je zvuk unikátní a potěší každého, kdo ho slyší. Rozhodně učinil nástroj svoji součástí. V roce 2008 začal nahrávat Los Cuentos del Camino jeho první sólové CD, kde používá Quenu a Sikus (Andskou flétnu) jako hlavní nástroje, a kde hraje muziku jím složenou a naaranžovanou. Koncertoval ve Španělsku, především ve Valencii a v Madridu. V roce 2009 se rozhodl přestěhovat do České republiky uprostřed Evropy, kde se snaží svou muzikou podpořit myšlenku míru, tolerance a různorodosti.

Kvarteto Sestry Havelkovy vzniklo osamostatněním dámské vokální sekce Originálního pražského synkopického orchestru. Do té doby (1994) existovalo pouze trio, v němž se jednotlivé členky střídaly podle odchodů a příchodů na mateřskou dovolenou. V momentě, kdy se ocitly v počtu čtyř netěhotných, nechtěly se už opustit a začaly zpívat čtyřhlasně.
V roce 1995 odešly společně s Ondřejem Havelkou z orchestru a nově se staly součástí Melody Makers Ondřeje Havelky. Zároveň však pokračovaly v sólových aktivitách. Budovaly si svůj malý orchestr pod vedením kapelníka Jaroslava Šimíčka a natočily druhé album Bláznivý den - tentokrát z písní českého swingového autora Jiřího Traxlera.
Sestry Havelkovy se po celou dobu své existence věnují přednesu výhradně písní o lásce z doby meziválečné, v případě své druhé desky Bláznivý den i z doby pozdější. Osudovým se stalo setkání s Jiřím Traxlerem, hitmakerem předválečné éry a jedním z mála žijících autorů té doby. Při své návštěvě v Praze byl uváděn jako živá legenda, Sestry Havelkovy v něm však objevily přitažlivého muže s nehasnoucí jiskrou v oku. Společná setkání vyústila v přátelství.

Jiří Ševčík & Pirate Swing Band. Pirate swing band je vlastní kapela Jiřího Ševčíka zahrnující třináct respektovaných sólistů mnoha žánrů (od rockerů po filharmoniky) z celé republiky. Repertoár kapely tvoří nejen swing, ale především vlastní původní, svěží a vtipné swingové verze hitů jiných hudebních žánrů (Jackson, Madonna, Police, Queen, Bon Jovi, Oasis, atd.), což těleso činí výjimečným. Nikdo jiný se totiž této „disciplíně“ u nás ani v Evropě nevěnuje.
Velmi důležitou složkou každého koncertu či vystoupení je humor, hudba by totiž měla především bavit. Pirate Swing band na sebe poprvé strhl pozornost veřejnosti a médií „pirátským“ koncertem na střeše, který se objevil na titulních stranách novin, TV Nova o něm informovala dokonce v hlavních zprávách. Pověst kapely coby „jiných“ a hudebně nevypočitatelných swingových chameleónů ji předchází. Dělají zkrátka všechno jinak, než je zvykem.
Jiří Ševčík je vystudovaným hudebníkem, pěveckým sólistou big bandu Felixe Slováčka, big bandu Aldis a vlastní skupiny Pirate Swing band. Tu i jeho coby sólistu zahrnuje oficiální žebříček Českého slavíka. V roce 2008 se Jiří Ševčík probojoval do finále celosvětové pěvecké soutěže Q Talent v Británii, skončil bronzový (z více než dvou tisíc přihlášených), navíc získal speciální ocenění „Most entertaining performance“. O rok později jako jediný Evropan získal právo zpívat oficiální vánoční píseň města New York, kterou mu věnoval slavný skladatel Richard Currier (Sinatra, Bennett, Minelli).
V roce 2011 si ho i s kapelou (ze třiceti umělců a kapel z celého světa) vybrala skupina Queen k účinkování na VIP party u příležitosti nedožitých 65tin Freddieho Mercuryho ve švýcarském Montreux a současně k oslavě 40 let Queen. Opakovaně účinkoval v Německu, Polsku, Holandsku, Francii, Švýcarsku, Chorvatsku, Tunisku, Egyptě, Británii a USA.
Coby zpěvák a moderátor se pravidelně objevuje za mikrofonem těch nejprestižnějších kulturních akcí a jeho společnost Art Storm CZ produkuje široké spektrum akcí a pořadů, a to jak z ranku hudby populární, tak i vážné, módní přehlídky, plesy, prezentace, charitativní galavečery, sportovní turnaje a mnoho dalšího.