Známý bavič Zdeněk Izer dostává rád všechny novoročenky. Papírové se mu však na rozdíl od elektronických vejdou do poštovní schránky jen tři a je plná.

„I když poklesl zájem jednotlivců o tištěné novoročenky, většina velkých zákazníků zůstává věrná jejich papírové podobě,“ reagoval na dotaz Jan Martinec, spolumajitel kostelecké tiskárny AGTyp, která tuto službu nabízí již od roku 1991. Trefit se však do vkusu zákazníka není vždy jednoduché. „Máme svůj katalog s různými motivy, kam se jen dotiskne rok a přání se jménem. Nechybí zde zasněžené krajiny, lidové zvyky, ale ani abstraktní obrázky či snímky planet z NASA, což bylo hitem loňského roku,“ prozradil Martinec s tím, že o dražší, vlastní návrhy pak stojí především veliké firmy, pro které je novoročenka neodmyslitelnou prezentací.

Také Miroslav Kopecký z rychnovského Uniprintu potvrdil pokles zájmu jednotlivců o tisk PF. „Oproti devadesátým létům se snížil zájem asi o třicet procent, nicméně firmy a podniky se drží klasiky a navíc jsou i sběratelé, pro které jsou novoročenky vzácností do sbírky,“ míní společník firmy, který je přesvědčený, že tištěné novoročenky jejich elektronická podoba nevytlačí.

Například Zdenek Izer, který často jezdí bavit do regionu, je rád, když mu přijde jakákoliv novoročenka. „Na internet se jich vejde hodně, zatímco do mojí poštovní schránky jen tři a je plná,“ zavtipkoval včera.

Tiskárny, které nabízejí výrobu novoročenek musí dbát na autorská práva. To potvrdil i spolumajitel kostelecké společnosti AG TYP Jan Martinec. „Návrhy vkatalogu se postupně doplňují od roku 1991. Při jejich tvorbě spolupracujeme svýtvarníky a nebo používáme vlastní náměty. Nemůžeme si dovolit jen tak někde něco zkopírovat a vytisknout,“ vysvětlil Martinec. Miroslav Kopecký zrychnovského Uniprintu doplnil, že častější jsou vlastní návrhy firem, které jsou již kompletně zpracované nebo je upraví jejich grafik. Vtakovém případě je zodpovědný za autorská práva svého návrhu klient.