Podle odhadu trenéra kulturistiky a fitness Tomáše Šrolera mají muži před ženami přibližně dvacetiprocentní náskok a nejvíce cvičí kategorie od dvaceti do čtyřiceti let. „U mužů hraje roli udržení celkové kondice, posílení svalů hlavně u dorostenců, kteří mají posilovnu často jako doplněk ke svému mateřskému sportu. Ženy zase nejvíce chtějí snížit procento tělesného tuku a formovat problematické svalové skupiny, především hýždě a břicho,“ míní zkušený trenér, který kromě amatérů připravuje i špičkové české závodníky na evropské a světové podniky.

Cvičení v posilovně se jeví jako dobrá možnost, jak zatočit s přebytečnými kilogramy a vylepšit si kondici, začátečníci ale často mají přemrštěné představy a neví, co je čeká. „Po určitém období se ale přesvědčí, že to tak rychle nejde. Při hubnutí nelze odbourávat tuk jenom někde, tělo je monolit. To je stejné jako s dietou,“ upozorňuje začátečníky Tomáš Šroler a vyjmenovává chyby, kterých se dopouštějí především mladí a nezkušení návštěvníci posiloven: „Pokukují po starších a zkušených a přemýšlí, jak třeba na bench pressu zvednou sto kilo, aniž by měli za sebou jakýkoli jednoduchý vstupní trénink. Zvedají nepřiměřenou zátěž, technika cviku a držení těla nejsou takové, jaké by měly být. Musím je také upozornit, že bez dynamické rozcvičky a strečinku to nejde. Dobrá je i čtvrthodinka na rotopedu, tím minimalizujeme riziko zranění. To samé by mělo platit i po tréninku!“

Pracovat na sobě v posilovně je tedy běh na dlouhou trať, nicméně po úvodních dvou měsících pravidelného cvičení, ideální je dvakrát do týdne, mohou být vidět první výsledky. Poslouchat rady trenéra se vyplatí. „Informací je na začátek hodně, ale především je zbytečné zatěžovat začátečníka příliš intenzivním tréninkem,“ uklidňuje Šroler.

(jp)