Světově uznávaná mezzosopranistka Dagmar Pecková, jejíž ojedinělá vystoupení v České republice poutají zasloužený zájem diváků, vystoupí 9. září v Hradci Králové. V sále královéhradecké Filharmonie zazpívá tato česká pěvkyně žijící už několik let v Německu písně Sergeje Prokofjeva, Petra Ebena a Klementa Slavického.

„Je to srozumitelná a nádherná muzika. V soudobé české hudbě pečlivě vybírám a zpívám to, s čím jsem schopná se vnitřně ztotožnit. Když bych to měla říci stručně: Eben je obrovská emoce a Slavický v sobě nese prvky lidových písniček. Cykly těchto skladatelů vyhovují nejenom mému hlasu, ale i mému naturelu. Zařazuji je do svých programů i v zahraničí,“ říká o svém repertoáru pro hradecký koncert Dagmar Pecková.

Zpěvačku v Hradci doprovodí klavír Vojtěcha Spurného a viola Jiřího Žigmunda.


Vaše vystoupení jsou v České republice poměrně vzácná, kvalita vašich vystoupení při koncertních či operních provedeních vždy vábí zástupy českých diváků. Čím si to vysvětlujete? Těší vás to?
„Vzácná jsou hlavně proto, že žiji s rodinou v Německu. V posledních letech jezdím do Čech snad s výjimkou prázdnin vlastně jenom pracovně; jako do jakékoliv jiné země. A čas mezi pracovními povinnostmi trávím samozřejmě s rodinou tedy v Německu. Pokud na má vystoupení „vábí zástupy“ kvalita, tak to je pro mě více než potěšující. Odvádím doma v Čechách stejně dobrou práci jako v zahraničí. Na vystoupení se připravuji stejně pečlivě a v ničem je nešidím. A to, že to někdo ocení, je pro mě velkým vyznamenáním.“
Mnozí diváci si Vás stále velmi dobře a rádi pamatují z titulní role opery Carmen G. Bizeta. Jaký máte k tomuto dílu a roli vztah?
„Carmen byla moje srdeční záležitost. Je asi snem každé mezzosopranistky. Byl to můj sen a dnes o něm můžu mluvit jako o snu splněném. Jsem ráda, že se to podařilo právě v Čechách. Dnes už bych se asi k té roli nevracela, ale byla to krásná práce a já jsem byla Národnímu divadlu za tuto příležitost vděčná.“
Na koncertech v Brně a v Hradci Králové zazpíváte český moderní repertoár. Pro některé diváky hudbu méně známou. V čem spočívá síla a krása těchto skladeb?
„Mohli bychom dlouze rozebírat každý z těchto cyklů, ale na to asi nemáme dost prostoru. V soudobé české hudbě pečlivě vybírám a zpívám to, s čím jsem schopná se vnitřně ztotožnit. Když bych to měla říci stručně: Eben je obrovská emoce, Slavický v sobě nese prvky lidových písniček. Oba cykly vyhovují nejenom mému hlasu, ale i mému naturelu. Zařazuji je do svých programů i v zahraničí. Je to srozumitelná a nádherná muzika.“
Jak se těšíte na české publikum? V čem jsou Češi a Moravané jako posluchači specifičtí?
„Vždycky se těším do Čech – domů. Naše publikum je vnímavé a vzdělané a já nevidím zásadní rozdíl mezi naším a zahraničním publikem. Buď jste dobrá a publikum to pozná a ocení váš výkon, a nebo prostě ne. A to je stejné na celém světě. Někde samozřejmě projevují emoce výrazněji – někde se bučí, jinde se píská nebo křičí bravo. Naše publikum je v tomto smyslu slova konzervativnější, ale jak jsem řekla, vzdělané a vnímavé.“
Zpíváte ráda skladby z období klasicismu: Mozartova či Haydnova díla?
„Asi jsem se na své profesionální cestě nepotkala se zpěvákem, který by jejich díla zpíval nerad. A já samozřejmě nejsem výjimkou. I když můj hlas zraje dnes již pro jiné role, s Mozartem jsem takříkajíc ušla kus své profesionální cesty. To je doslova setkání s géniem. Ta hudba je prostě fenomenální.“
Jak je ve vaší mysli, vaší duši, zapsané město Hradec Kálové?
„Vyrůstala jsem v Medlešicích u Chrudimi. Hradec Králové byl pro mě jako dítě z vesnice obrovským velkoměstem plným lákadel a svodů. Potom jsem se do Hradce Králové vrátila už jako velká holka – před několika lety jsem měla koncert v divadle. Je to krajina mého dětství a já sem vždycky budu tak trochu patřit.“

JANA DIOSZEGI

Kariéra a děti v šesti bodech

Dagmar Pecková, renomovaná operní a koncertní pěvkyně. Narodila se v Chrudimi, je absolventkou pražské konzervatoře.
Již během studií byla sólistkou operety v Plzni a v Hudebním divadle v Karlíně. Po dvou letech v operním studiu v Dráždanech byla v roce 1987 angažována jako sólistka drážďanské Semperovy opery. O rok později odchází a stává se sólistkou Státní opery v Berlíně.

Dnes je Dagmar Pecková hostem předních evropských operních scén – Stuttgart, Berlín, Drážďany, Basilej, Paříž, Hamburk, Londýn, Lausanne
Ve své koncertní činnosti se Dagmar Pecková prezentuje bohatým repertoárem od klasiky až po díla předních současných skladatelů. Vystupuje na koncertních pódiích ve světových metropolích, jakými jsou Londýn, Vídeň, Oslo, Madrid, Frankfurt, Tel Aviv, Mnichov, Liverpool, Curych a řada dalších.
Dagmar Pecková žije ve Freiburgu se svým druhým manželem - německým hudebníkem Klausem Schiesserem a dvěma dětmi, Theodorem a Dorotheou.

O své slávě řekla před dvěma lety v rozhovoru pro časopis Reflex: „Když byl Tedýs ještě malý, přijeli jsme na Smetanovu Litomyšl. Během procházky městem jsem ho potřebovala nakojit. Našli jsme přístřeší v jednom malém antikvariátu, kde nás nechali o samotě. O rok později jsem se na festival vrátila a na antikvariátu visela mosazná cedulka: „V tomto knihkupectví kojila dne 28. června 1997 kol. 10. hodiny svého syna Theodora světová operní umělkyně Dagmar Pecková.“