Milovníci vlakových souprav, ale i historie či děl Agathy Christie (odehrává se v něm jedna z jejích detektivek známá i z filmového zpracování) mohou tento luxusní vlak, v němž jízdenka na celou trasu pro jednu osobu stojí 80 tisíc korun, spatřit v pondělí dopoledne během tříminutové zastávky (11.08 – 11.11 hodin). „Všechny samozřejmě zveme. Jenom musím upozornit, že vlak není určen pro veřejnost, není možné do něj tedy vstupovat bez souhlasu provozující společnosti,“ upozornil za týnišťskou železniční stanici Jaroslav Plevák. Historická souprava jezdí po trase Benátky – Vídeň – Praha – Frankfurt – Paříž – Londýn až čtyřikrát ročně, do Prahy přijela poprvé v roce 1994. Ta je také jedinou oficiální zastávkou vlaku v České republice, z provozních důvodů však staví i v Břeclavi, Brně, Plzni, Chebu. Novou trasou do českého hlavního města přes Slovensko a Polsko jede souprava letos poprvé.

Co se do tištěnho vydání nevešlo:

 

 

Trasa Orient Expressu zPolska do Česka

dne 15.07.2007

Malbork odj. 20:30

dne 16.7.2007

Mieroszów 07:38 08:14

Meziměstí 08:30 09:32 přepřah, pasová kontrola, 44235 čeká

Teplice nad Metují 09:50

Police nad Metují 10:05

Hronov 10:11

Náchod 10:20

Václavice 10:30

Nové Město n. Metují 10:36

Bohuslavice n. Metují 10:42

Opočno pod Orl. h. 10:49

Bolehošť 10:58

Týniště n. Orlicí + 11:08 11:11

Borohrádek 11:20

Čermná n. Orlicí 11:25

Újezd u Chocně 11:30

Choceň + 11:40 11:42

Ústí nad Orlicí + 12:00 12:22 3. kolej, přepřah

Choceň 12:38

Pardubice hl.n. 13:05

Kolín 13:39

Velim + 13:49 13:57

Odb. Blatov 14:26

Praha-Malešice 14:39

Praha hl.n. 15:00 příj. 1. nástupiště - 9. kolej

Polsko a ČR

Do Krakowa přijede Orient-Express ve čtvrtek kolem poledne, kde je pro cestující připraven bohatý program. Odjezd z Krakova je stanoven až na sobotní dopoledne, kdy vlak přepraví cestující do Varšavy. Z Varšavy Orient-Express odjíždí v neděli ráno k známému hradu Malbork. Odtud večer vyrazí vlak do Prahy. Na české území (Meziměstí) dorazí v pondělí 16.7. ráno a do Prahy přijede odpoledne. Po dvoudenní přestávce pak pokračuje standardní trasou přes Plzeň a Domažlice do Norimberka, Frankfurtu a Paříže.

Podle webových stránek společnosti VSOE nebude tato trasa ojedinělá. Příští rok v červenci jede opět. A ještě malé upozornění na závěr - vlak Orient-Express není určen pro veřejnost, tedy není možné do něj vstupovat bez souhlasu společnosti VSOE. Podrobnosti o jízdním řádu a trase jsou na webu JRtrain, kam je možné zasílat fotografie z této jízdy.

Na Slovensko poprvé

Vlak se 16 vozy vyjíždí z Benátek v pondělí 9.7. večer, s příjezdem do Vídně v úterý v dopoledních hodinách. Z Vídně na Slovensko pak pokračuje až ve středu 11.7. dopoledne, kdy bude mít malou zastávku (16:00 - 19:30) v Banské Bystrici. Zajímavá je trasa na slovenském území i nasazení lokomotiv. Kdo by čekal parní lokomotivu, bude ovšem zklamán. Vlak přijede z Vídně přes Bratislavu Petržalku, kde se provede výměna lokomotiv. V čele s Laminátkou

(240) pojede přes Levice a Zvolen do Banské Bystrice. Odtud bude vlak tažen dvojicí Brejlovců (2x 754) do Martina, kde se vymění za dvojici Peršinků (2x

163) a přes Priekopskou spojku odjede dále přes Štrbu, Spišskou Novou Ves, Kysak (spojka), Prešov do Plavče a do Polska (Muszyna). Zajímavostí je jistě postrk v trase Zvolen - B.Bystrica - Čremošné, kdy bude nasazen Pomeranč 775.012.


VSOE - Orient-Express, celým názvem Venice Simplon-Orient-Express, legendární historický luxusní vlak, opět zavítá nejen do České republiky, ale letos poprvé pojede novou trasou a to přes Slovensko a Polsko do Prahy.

Vlak pojede v trase Benátky - Vídeň - Banská Bystrica - Krakow - Varšava - Malbork - Praha, odkud pak dále pojede do Frankfurtu a Paříže. Pro cestující je po celé trase a zejména pak v Polsku připraven bohatý program a mnoho zastávek.

Orient-Express poprvé spatřil světlo světa v roce 1883. Vlak s luxusními goblény, sametovými závěsy a křišťálovými číšemi, projekt Belgičana Georga Nagelmackerse, se vydal 4. října 1883 z Paříže do Konstantinopole. Na palubě bylo čtyřicet cestujících a cílové stanice se jim podařilo dosáhnout za šedesát sedm hodin (tehdy ještě nebyla mezi oběma městy po celé délce železnice, takže se nejelo jen vlakem, ale i lodí). O šest let později propojil Orient-Express Londýn a Paříž. Z anglického hlavního města byli tehdy pasažéři dopraveni do Doveru vagóny Pullman a po přeplutí Kanálu pokračovali neméně věhlasnými vozy Wagon-Lits. Tak je tomu dodnes, jen La Manche se zdolává Eurotunelem. Časem přibyly Orient-Expresu další zastávky.

Poté, co začal využívat na cestě do Istanbulu Simplonský tunel (1921) - tenkrát nejdelší na světě (20 km), začalo se mu na této trase říkat Simplon-Orient-Express, na cestách do Benátek pak Venice-Simplon-Orient-Express. Do oněch dob, kdy patřilo k dobrému vychování navštívit alespoň jednou za čas někdejší hlavní město Východořímské říše Ist anbul, zasadila také Agatha Christie děj svého detektivního románu. Vražda v Orient-Expressu nakonec proslavila nejen ji, ale i samotný vlak.

Druhá světová válka napáchala na evropských železnicích obrovské škody a vagóny Orient-Expressu rozmetala nadlouho po celé Evropě. V roce 1977 se dva z nich se objevily na aukci Sotheby v Monte Carlu, kde je prezident sítě hotelů Orient-Express James B. Sherwood okamžitě koupil. Od toho dne si nedal pokoj, dokud zbývající vagóny Pullman a Wagon-Lits nenašel. Jeho úsilí bylo korunováno úspěchem 25. května 1982, kdy nádherně restaurovaný nejslavnější vlak historie vykonal po letech cestu z Londýna do Benátek.

Pana Sherwooda stála rekonstrukce 11 miliónů liber.

Do Prahy Orient-Express poprvé zavítal v roce 1994. Od té doby jezdí trasu Benátky - Vídeň - Praha - Frankfurt - Paříž - Londýn třikrát až čtyřikrát do roka. Z Benátek vyjíždí většinou ve středu večer a do Prahy přijíždí ve čtvrtek odpoledne. Z Prahy pak pokračuje až v sobotu odpoledne, kdy pokračuje dále do Londýna, kam vlak přijíždí v neděli. Sice jedinou oficiální zastávkou na území ČR je Praha, vlak zastavuje z provozních důvodů ještě v dalších stanicích (Břeclav, Brno, Plzeň, Cheb,…). Souprava má zpravidla 17 vozů, původních rekonstruovaných vagonů Pullman a Wagon Lits.

Délka soupravy činí 400m a hmotnost 920t. Ačkoli je to výjimečný historický vlak, není tažen historickými lokomotivami a to ani v jiných státech, kudy projíždí. Na našem území je většinou tažen elektrickými dvousystémovými lokomotivami řady 363. Vlak je pojat jako vyhlídkový a jezdí rychlostí max. 120 km/h, byť vozy jsou schopné jet až 140km/h. Jízdenka v celé trase pro jednu osobu stojí v přepočtu přes 80000,- Kč.