VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O každém záběru přemýšlím

Trutnov - Sdrsnou krajinou jihoamerické Patagonie iexotickou faunou Kostariky se až do konce října mohou seznámit obyvatelé okresní metropole.

4.10.2009
SDÍLEJ:

Vladimír GrohFoto: Archiv

Hned dvě výstavy, v přízemí nové radnice a v Galerii Hippo, si k letošním padesátým narozeninám „nadělil“ trutnovský cestovatel a fotograf Vladimír Groh. „Nepatřím k těm ‚lovcům‘, kteří za den udělají tisíc snímků. Spíš se na fotografii snažím čekat. Když dělám záběr, tak o něm přemýšlím,“ říká v rozhovoru pro Krkonošský deník autor, který přitom až do letošního podzimu ještě nikdy v Trutnově nevystavoval.

S fotoaparátem jste letos kromě argentinské a chilské Patagonie procestoval Ekvádor i Peru. Dají se tyto regiony nějak porovnat?
Patagonie je oblast, kde je většinou ošklivé počasí, pořád tam hrozně fouká vítr. Největší část tvoří roviny. Čím více jedete na jih, přechází argentinská pampa ve step. Až úplně na jihu, v Ohňové zemi, se krajina mírně zvedá a jsou tam hory, které mají okolo dvou tisíc metrů. Naproti tomu v Peru a Ekvádoru, kterými prochází nejvyšší část And, se běžně setkáváte s městy ležícími až tři tisíce metrů nad mořem.

Čím je rovinatá Patagonie pro fotografa zajímavá?
Samozřejmě jsme chtěli vidět, jak vypadá argentinská pampa a step, ale pro fotografa až tak lákavá není. Zajímavé byly především dvě oblasti. Jednak poloostrov Valdés, kde se ve volné přírodě setkáte s rypouši sloními, tučňáky nebo lachtany, jednak Bosque Petrificado, což je největší zkamenělý les na světě. Tady je hodně míst, která se dají originálně fotit, protože ten zkamenělý les připomíná měsíční krajinu.

Jak takový běžný fotografův den v Patagonii vypadá?
Ráno vstanete, vezmete techniku a vyrazíte do terénu. Hledáte zajímavá místa, nálady, světlo a úhly pohledu. Je to více méně celodenní činnost, i když krajina se fotí nejlépe v časných dopoledních a pozdních odpoleních hodinách.

Kolik fotek tak denně pořídíte?
Já nepatřím k těm „lovcům“, kteří za den udělají tisíc snímků. Spíš se na fotografii snažím čekat. Když dělám záběr, tak o něm přemýšlím. Například z Patagonie, kde jsem byl měsíc, jsem domů přivezl asi 600 fotek.

Jaký byl váš největší patagonský zážitek?
Bylo to zdolání činné sopky Villarica, která měří necelé tři tisíce metrů nad mořem. Možnost dívat se do sopouchu činné sopky jsem ještě neměl a vždycky jsem si to přál uskutečnit.

Byl výstup na vrchol náročný?
Nebylo to zas tak náročné, jak se nám to na začátku jevilo. Ale procházka po parku to taky nebyla. Nahoře nás překvapily silné sirné výpary, před kterými je nutné utéci, jinak se člověk udusí. Dva tři nádechy a je zle. Vždy, když se stočil vítr, tak jsme utíkali. A ještě jedno velké překvapení nás čekalo. Cesta dolů. Nejednalo se o klasický sestup, ale dolů jsme jeli po sněhu „po zadku“ a brzdili cepínem. Údajně je málo sopek, kde se to dá realizovat.

V Jižní Americe jste fotil zvířata i krajinu. Co vás víc bavilo?
Patagonie je země zaslíbená fotografům krajinářům, ale na poloostrově Valdés a v Ohňové zemi se naskytla možnost fotit i zvířata, a tomu já se nikdy nebráním. Podařilo se nám zachytit různé dravce, šedou lišku, a dokonce i kudlanku nábožnou.

Současně s expozicí v nové radnici máte ve vlastní Galerii Hippo výstavu z Kostariky. Čím vám tato středoamerická země učarovala?
Do Kostariky mě předloni pozval kamarád, který se specializuje na focení zvěře. Původně jsem chtěl fotit krajinu, ale zvířata mě uchvátila natolik, že krajině jsem se věnoval docela málo. Například jsme vyfotili kolibříka, jak na hnízdě krmí mláďata. Na to jsme se připravovali hodně dlouho a už před odletem studovali, jak kolibříky vůbec fotit, protože to není zas tak snadné. Pořídil jsem také snímky ohroženého a vzácného ptáka kvesala chocholatého, opic nebo kajmanů. Co se fauny týče, je to nesmírně bohatá země a zvířata se tam člověka nebojí tak jako u nás. Dostanete se k nim blíž než kdekoli v Evropě.

Do jakých zemí byste se s fotoaparátem chtěl ještě v budocunu podívat?
Přitahují mě oblasti, kde není turistický ruch, který fotografování krajiny komplikuje. Těch míst je hodně a asi se nedají za jeden lidský život stihnout. Lákají mě například Dračí hory v Jihoafrické republice, Austrálie nebo Nový Zéland. Určitě ještě vyrazím někam do Jižní Ameriky, krásná je třeba Venezuela.

Kde pro své cesty hledáte inspiraci?
Samozřejmě koukám na různé cestopisné dokumenty v televizi, čtu časopisy a potkávám se taky se spoustou dalších fotografů, kteří mi ledacos doporučí. Vymyslet si výlet do zajímavé lokality není těžké, těžké je na to najít čas a peníze.

Autor: Tomáš Plecháč

4.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 81 Kč

Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků Obsluha strojů na výrobu potravin. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 81 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Agenturní zaměstnávání. , Místo výkonu práce: Frostfood a.s., Rokytnice v Orl. h., - ZŠ. Pracoviště: Artemida mp s.r.o. - pracoviště frostfood a.s., Horní, č.p. 41, 517 61 Rokytnice v Orl.horách. Informace: Roman Bilan, +420 774 708 989.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 38 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič/ka vnitrostátní dopravy. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 38000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky (8 -17 hod.), osobně na pracovišti v předem domluveném termínu nebo elektronicky na e-mail milan.kotyza@seznam.cz., - SOU, - řidičský průkaz sk C + E, - praxe.. Pracoviště: Miko sped s.r.o. - pracoviště, Jiráskova, č.p. 899, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Milan Kotyza, +420 602 428 676.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 18 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič - skladník, údržbář. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt e-mailem racek@mirra.cz., - NSO/SOU, - řidičský průkaz min. sk. "B", - fyzická zdatnost - manipulace s těžkými břemeny, - výdej a nakládka zboží, drobné údržbářské práce.. Pracoviště: Mirra czech. s.r.o.- provozovna, V Sítinách, č.p. 588, 517 21 Týniště nad Orlicí. Informace: Miroslav Ráček, +420 604 241 039.

Výroba - Výroba Montážní dělník 30 450 Kč

Montážní dělníci výrobků z ostatních materiálů Operátor/ka výroby pro montáž, svařovnu a lakovnu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30450 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Kontakt PO-PÁ telefonicky 7-16 hod. nebo osobně 6-15 hod. na adrese ŠA Kvasiny 145., - SOU v oboru strojírenství výhodou, - praxe výhodou, - pracovní poměr na dobu 6 měsíců s možností prodloužení, náplň práce: , - svařovna - bodové sváření karosářských dílů, výstupkové svařování (svářecí lisy), - lakovna - provádění lakovenských prací na lince lakování karoserií (broušení, tmelení, nanášení plastizolu), - montáž - provádění montážních prací na montážní lince vozů, - dotované stravování, příspěvek na penzijní připojištění, dovolená 5 týdnů, atd.. Pracoviště: Škoda auto a.s., kvasiny, 517 02 Kvasiny. Informace: Miroslav Krčmář, +420 604 292 681.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kaut

Kaut o rvačce: Kapitána musím poslouchat

Poškozený semafor na hradecké křižovatce Mileta.
3

Silnému větru podlehly stromy i semafor

Ve výsledcích, krátce aneb Co nového ve světě sportu?

Východní Čechy - Sportovní zpravodajství v kostce, tentokrát z těchto odvětví: fotbal, házená, hokej, hokejbal.

Souboj o první místo vyhrála rezerva Lípy

Rychnovsko - Nejnižší okresní fotbalová soutěž pokračovala 13. kolem.

Senioři na polygonu jeli s dobou

Hradec Králové /FOTO/ - Možnosti vyzkoušet si své řidičské schopnosti využilo v sobotu na polygonu královéhradeckého letiště celkem 120 seniorů. V rámci bezplatného kursu se vedle zkušební jízdy dozvěděli, jak se změnila technika i výkon aut a jak tomu přizpůsobit jejich ovládání, seznámili se s novými bezpečnostními prvky vozů i s tím, jak jezdit v současném hustém provozu.

Vedoucí dvojice pokračuje v dostizích

Rychnovsko - Oba týmy z čela fotbalového Okresního přeboru III. třídy nezaváhaly.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT