Jejich cílem je účast na dvou seminářích staré hudby – loutnového a pěveckého. Vzhledem k pracovnímu vytížení lektorů se společné hostování v Opočně domlouvalo s ročním předstihem. „Když loni přišla naše učitelka zpěvu Petra Flígrová s nápadem pozvat Jarmilu Chaloupkovou, držitelku 3. ceny z mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, a kytarista Kamil Remeš začal plánovat současné pozvání Briana Wrighta z Anglie, trochu jsem pochybovala,“ přiznává ředitelka ZUŠ Vilma Urešová. „Nakonec se podařilo, díky vstřícnosti Opočenské besedy dopadl i společný koncert obou lektorů pro veřejnost, který začíná dnes v 19 hodin v Mariánském kostelíku.“

Koncert je ve znamení hudby od renesance do 18. století, odpovídá zaměření obou seminářů. „Komorní pěvkyně Jarmila Chaloupková studovala písňový repertoár ze 16. a 17. století ve West-Dean College v Anglii v pěvecké třídě Evelyn Tubb, která je jednou z nejlepších světových interpretek staré hudby. Seminář bude velikým přínosem,“ těší se jedna z přihlášených.

Interpretace renesanční a barokní hudby je v mnohém specifická, a to neplatí jen o dobových nástrojích, ale také o způsobu zpěvu. „Skladby se zpívaly za doprovodu jiných nástrojů, než jaké známe z období romantismu a klasicismu, doprovod byl střídmější a objemově menší, často to byl jediný nástroj. Tuto hudbu nelze zpívat operním hlasem, zpěvák, který ji chce interpretovat stylově, musí svůj hlas přizpůsobit charakteru doprovodu,“ vysvětluje Jarmila Chaloupková, která v posledních letech spolupracuje s loutnistou Brianem Wrightem. „Také on patří ke špičkám mezi interprety staré hudby, hudebníci znají oba naše lektory z Mezinárodní letní školy ve Valticích, není divu, že se kapacita obou seminářů naplnila. Účastníci, ti nejvzdálenější jsou z Olomouce a z Dobříše, budou určitě spokojeni, stejně jako návštěvníci koncertu,“ věří ředitelka opočenské ZUŠ. (dm)