Jak jste se dostala ke spolupráci s tělesem Ensemble Inégal a jaké bylo Vaše první setkání s uměleckým vedoucím a dirigentem souboru Adamem Viktorou?
S uměleckým šéfem Adamem Viktorou jsem se potkala v roce 2009 v rámci koncertu v plzeňské Měšťanské besedě. Zpívala jsem sólové party v dílech Jana Jakuba Šimona Ryby. Za dirigentským pultem stál muzikolog, dirigent a flétnista Andreas Kröper. Adam Viktora se v projektu zhostil varhanního continua v klasicistním orchestru. Na základě tohoto koncertu mě přizval k spolupráci s Ensemble Inégal and Czech Praque Baroque soloists.

Můžete prozradit, na jakých projektech Ensemble Inégal se podílíte?
Projekty Ensemble Inégal jsou různorodé. Ansámbl má zajímavou dramaturgii a zahrnuje rozličná hudební období. V nejbližší době se podílím na koncertních projektech v rámci České republiky (Rudolfinum, Divadlo Archa), ale třeba také v Belgii, Lucembursku, Francii. Jedná se zejména o díla Jana Dismase Zelenky a Antonína Dvořáka.

Na Mezinárodním hudebním festivalu F. L. Věka předvedete jedno z děl Jana Dismase Zelenky. Patří hudba období baroka mezi Vaši oblíbenou?
Barokní hudba má specifické požadavky na interpretaci a hlasový projev každého pěvce. To, co mě baví zejména, je možnost vytvářet hudbu v celé dynamické, agogické i ornamentické škále. Užívám si kreativnost, kterou v sobě barokní hudba obsahuje. Mistrovská díla J. D. Zelenky jsou nesmírně náročná jak pro pěvce, tak také pro orchestrální hráče. Kladou na všechny zainteresované nejvyšší nároky na technické zvládnutí svého nástroje. Z pozdější literatury mám nejblíže k opusům W. A. Mozarta a G. Rossiniho, které patří k mým nejoblíbenějším.

V současné době jste členkou souboru opery Státního divadla Košice. Je náročné skloubit stálé angažmá s další koncertní činností?
Stálé angažmá je závazek, který pěvce do jisté míry časově limituje. Na druhou stranu pokud plánujete koncertní činnost s předstihem, dá se vše organizačně zvládnout.

Jaké role máte ve Vašem nynějším pěveckém repertoáru?
Operní repertoár, který v současné době nejčastěji zpívám, zahrnuje převážně tradiční kousky. Mozart: Le nozze di Figaro (Cherubino), Rossiniho Cenerentola (Tisbe), Bizetova Carmen (Mercédés), Mascagniho Cavalleria Rusticana (Lola), z Verdiho oper pak Nabucco (Fenena). Rigoletto (Maddalena), La Traviata (Flora), také belcanto repertoár La Sonnambula (Teresa), dále pak postavy oper hudby 20. století Madama Butterfly (Suzuki), Ariadne auf Naxos (Dryade), Dialogues des Carmélites (Mathilde) a celá řada dalších.

Je některá z nich vyloženě Vaší srdeční záležitostí?
Mou srdeční záležitostí se stává každá nově studovaná opera (někdy více, někdy méně:-). Ráda však zpívám opery Carmen, Le nozze di Figaro a Cavalleria rusticana.

Máte oblíbené divadlo či koncertní pódium, kam se ráda vracíte?
Každé divadlo, či koncertní pódium má jinou atmosféru, a také energii, kterou s sebou posluchači přinášejí, nemám v tomto směru pouze jednoho favorita.

Jaké jsou Vaše nejbližší umělecké plány?
V této divadelní sezóně mě čeká hostování v Janáčkově opeře Národního divadla v Brně v opeře Hry o Marii skladatele B. Martinů. V košickém angažmá pak dvě krásné premiéry Rossiniho Cenerentola (verze pro dětské diváky) a Händelova Alcina.

Dana Elhová