„Vážně budou solit? Vždyť je to chráněné území! Ty nedávné nehody s tím přeci nesouvisely!“ Záhořím se informace o plánovaném solení silnice šířily jako lavina. V místním obchodě s potravinami je na stolku položený petiční arch, kde mohou lidé připojením podpisu vyjádřit svůj protest. Diskutuje se v místní restauraci, v kavárně i na ulici.
„Do Deštného jezdím několikrát týdně. Mám staré auto s předním náhonem. Měla bych tedy nad plánem solit silnici jásat, ale mně se to vůbec nelíbí. Nic by to neřešilo a ještě si tu budeme ničit přírodu,“ říká nám jedna z místních maminek.
Její slova potvrzuje i Miroslav Vlastník z chaty Luna, autor petice. „Ani jednou se mi nestalo, že bych Šerlich neprojel. V Orlickém Záhoří žiji s celou rodinou. Je tu klid, krásná příroda a přál bych si, aby to tu krásné zůstalo,“ říká a ukazuje na půvabně zasněžené okolní kopce.
Zda se bude vozovka v chráněné krajinné oblasti solit na základě udělení výjimky, o tom má tento týden rozhodnout regionální pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR Východní Čechy. Místní doufají, že zvítězí zdravý rozum a že silnice, která se kvůli ochraně přírody nesměla rozšířit ani o centimetr, nebude nakonec zasypávána tunami soli.
Na horskou silnici v chráněném území sůl nepatří! (rozhovor s Miroslavem Vlastníkem, autorem petice)
Obec Orlické Záhoří se v médiích nejčastěji objevuje v souvislosti s nízkými teplotami, které v této mrazové kotlině bývají rekordní. Podle Miroslava Vlastníka, který zde žije se svou rodinou, není život v horách snadný. „Je však rozhodně krásný,“ říká.
Proto je, podle něj, třeba chránit to nejcennější, co se v tomto koutě republiky nachází. Přírodu. A tak se rozhodl sepsat proti solení silnice z Deštného na Šerlich petici.
Co jste si říkal, když jste jel poprvé po opravené silnici do Deštného?
Byl jsem rozčarovaný. Silnice je vedená ve stejném profilu a navíc na několika místech je uzavřena svodidly anebo příkopem. Napadlo mě, že bude v některých místech obtížné vyhnutí s většími vozidly.
Obavy vaše i řady dalších místních obyvatel se naplnily.
Když napadl první sníh, tak se na silnici událo několik nehod a to potvrdilo, že v některých místech je potřeba dávat velký pozor při míjení se s protijedoucími vozidly. Že se silnicí není vše úplně v pořádku, ukázaly i pokusy míjení autobusu a pluhu, kdy se nedokázaly vyhnout. Po otevření silnice na ní probíhaly další úpravy, jejichž účelem bylo vyřešit nejvíce kritická místa, což se, myslím, povedlo.
Proč jste se rozhodl zorganizovat petici proti solení silnice na Šerlich?
Mám rád tento krásný kout Orlických hor a solení silnice přírodě rozhodně uškodí. Dle mých znalostí navíc nedojde ani k zlepšení sjízdnosti silnice. Jedná se o horskou silnici, která vede přes hřeben hor a to že je pokrytá vrstvou ujetého sněhu, je prostě na horách normální. Navíc se mi ani jednou nestalo, že bych přes Šerlich neprojel. A a to jezdím běžným autem s náhonem pouze na přední nápravu.
Jaké máte na rozhodnutí solit reakce od hostů, případně místních obyvatel a chalupářů, kteří silnici využívají nejčastěji?
Naprostá většina osob, se kterými jsem měl možnost o této věci mluvit, byla zásadně proti solení. Ať už se jednalo o obyvatele obce Orlické Záhoří či chalupáře anebo turisty na návštěvě Orlických hor.
Není divné, že se kvůli chráněné krajinné oblasti nesměla silnice rozšířit a teď se na ní bude sypat množství soli?
Při rekonstrukci silnice bylo vykáceno mnoho stromů, a tak jsme předpokládali, že dojde k úpravě profilu vozovky, která by zlepšila průjezdnost komunikace. Po otevření silnice jsme my, co tudy často jezdíme, zjistili, že silnice je vedena stejně jako předtím. Nevím, jaké byly zadávací podmínky pro projekt rekonstrukce silnice. Za mě by z hlediska ochrany přírody a bezpečnosti silnice bylo lepší upravit profil vozovky, než se snažit řešit vzniklé potíže sypáním tun technických solí v chráněné krajinné oblasti.
Co když se rozhodnutí o solení vozovky nepodaří zvrátit?
Nevím, o tom jsem nepřemýšlel. Doufám, že správa CHKO Orlické hory žádost o výjimku zamítne. Jde přeci o státní instituci, jejímž posláním je chránit přírodu, a to zejména chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace a národní přírodní památky. Sypání tun technických solí v CHKO je přeci v rozporu s ochranou přírody.