Osvěžující vítr v obličeji, adrenalin z rychlosti a pocit absolutní svobody, to vše často provází jízdu na motorce. Odvrácenou stranou jsou hrozivé statistiky a pověst motorkářů, kteří jsou často označováni za „dobrovolné dárce orgánů.“ Od začátku letošního roku na silnicích Královéhradeckého kraje zahynulo 8 motorkářů, věkový průměr obětí nehod na motorce se pohybuje kolem 20 let.

Policie proto přichází s projektem BeNaMo – Bezpečně na motorce. Spíš než strašení drastickými výjevy z nehod má podle motorkářů pro mládež větší smysl rada zkušeného řidiče. „Pro mladé motorkáře jsou velmi cenné, a to mluvím z vlastní zkušenosti, rady ostřílených motorkářů,“ je přesvědčen Jaroslav Mach, motorkář z Dopravního inspektorátu Policie ČR v Rychnově nad Kněžnou. I jemu prý před lety dávali rady starší zkušení kolegové. On teď s tímto projektem oslovuje studenty škol, jako například na kostelecké vyšší odborné a zemědělské škole. Jaroslav Mach zdůrazňuje pravidla: „Lepší je ztratit minutu života než vlastní život během jedné minuty. Přednost máš, až když ti ji doopravdy někdo dá!“ Upozorňuje dále, že důležitý je zdravotní stav řidiče. „Na silný stroj by nikdo neměl usedat s jakýmkoli zraněním, byť se může zdát, že není podstatné pro řízení motorky. Významnou roli hraje i psychický stav. Chybou je vybíjet si nahromaděnou agresi na motorce. To se určitě přenese do jízdy, která je pak zákonitě agresivní, a tedy nebezpečná. Zraněný, nemocný a ani naštvaný na motorku nesedej!“ zdůrazňuje Mach.

Bezpečnou jízdu mohou ovlivnit i další účastníci silničního provozu. „Motorkář se musí naučit vyhodnocovat všechny situace a zvládat předvídání chování dalších motoristů, ale i chodců. Jednoduchou a přitom velmi účinnou radou je sledovat například zrcátka vozů. Řidič, který je používá, je má zákonitě dobře seřízená. Motorkář, který se za takové auto přiblíží, by se pohledem do zrcátka vozu měl setkat s pohledem řidiče, jde o důležitý oční kontakt.
Znamená prosté – víme o sobě,“ popisuje možnou neverbální komunikaci na silnici policista a motorkář v jedné osobě.

Svoji roli samozřejmě hraje technický stav motorky, řidiče také nesmí překvapit stav vozovky, například vyfrézované úseky či tradičně opravené výtluky. Jak se chová motorka na různém povrchu a za různého počasí, by měl podle něho každý za řidítky rovněž vědět. Mach vypichuje, že základem je umět brzdit. „Brzdná dráha motorky je podstatně delší než u auta. Osudné bývá i brzdění naplno Když vám neujede kolo, tak můžete z motorky přeletět přes řidítka,“ má zkušenost. A doplňuje, že samozřejmostí je používání kvalitní přilby. „Deset procent mrtvých motorkářů, jejichž životy vyhasly na silnicích, zemřelo proto, že si nevzali přilbu,“ dokládá smutnou statistiku. Zapomínat by se nemělo ani na oblečení: „Lépe je na asfaltu nechat kůži z kombinézy než kůži motorkáře,“ uzavírá Jaroslav Mach.

(zen, ehl)