Zima na horách přináší i velký nápor motoristů. Lidé přijíždějící si zasportovat však někdy přidělávají problémy těm, kteří jim tuto možnost zajišťují.

Řeč je o silničářích a ti se často potýkají s vozidly, která jejich majitelé zaparkovali na nevhodných místech. Lidé si zároveň mohou zadělat na vlastní potíže a ve výsledku se jim může výlet na hory hodně prodražit.

Roky praxe ale prý řidiče ze Správy a údržby silnic připravily tyto problémy zvládat pokud možno s nadhledem.

„Naši řidiči jsou vybaveni trpělivostí a pokud je to možné, tak překážející auto objedou. Zimní turistika je pro horské oblasti velký byznys, takže nikdo nemá zájem tento problém nějak vyhrocovat,“ uvedl Michal Novotný, vedoucí rychnovského střediska Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje.

V případě komplikací jsou ale cestáři připraveni vše řešit s pomocí policie. Ta se snaží těmto problémům předcházet a návštěvníky hor v tomto ohledu usměrňovat.

„Nesprávné parkování řešíme v Deštném, protože silnice pod tamními sjezdovkami je místem, kde může dojít ke kolizím. Jinak se problémy s odstavováním vozidel v teritoriu Orlických hor vyskytují vesměs mimo zimní střediska. Je to hlavně v místech , kde je vozovka i v letním období v podlimitním šířkovém uspořádání. Nedostatečně široké silnice pak ještě zúží sněhové mantinely, “ potvrdil Rudolf Petřík, vedoucí rychnovského dopravního inspektorátu. Kritickými místy jsou například Liberk, Kunčina Ves nebo Rampuše.

Vedle postihu v podobě pokuty ale řidičům hrozí i jiné nepříjemnosti. Na úzkých zasněžených cestách snadno dojde ke kontaktu s projíždějícím vozidlem a poškození zaparkovaného automobilu.

Nebude překvapením, že hrozbou pro lak karoserie jsou i vozy s pluhem. „Když někde stojí auta, která jsou hodně zachumelená je to opravdu problém, protože pro naše řidiče je to dost nepřehledné. Nářadí pro zimní údržbu navíc přesahuje šířku vozidla,“ poznamenal Michal Novotný.

Cesta ke vzniku pojistné události je pak hodně rychlá. Nemusí přitom dojít ani k přímému kontaktu, protože kapotu může označit kus letícího ledu. Četnost takových případů ale podle vedoucího rychnovských cestářů odpovídá jejich práci.

Škody se řeší prostřednictvím pojištění. „Správa a údržba silnic v Hradci Králové má pro takové případy zřízeno speciální oddělení, kterému dodáváme podklady,“ vysvětlil Karel Čestický, vedoucí cestmistrovství v Rokytnici v Orlických horách.

Zároveň doplnil i další místa, která se někdy stávají pro řidiče údržby noční můrou. Problémy bývají na úzké silnici ze Zdobnice do Říček nebo na Šerlichu, který je oblíbeným východiskem běžkařský tratí.

Podle slov vedoucího rokytnického cestmistrovství ale v současnosti trápí pracovníky údržby silnic i jiný problém, který je ještě palčivější.

„Už čtrnáct dnů fouká na horách silný vítr, při kterém se stává zajištění průjezdnosti hodně náročným úkolem,“ doplnil Karel Čestický.

To se týká především lokality Panské pole, kde nyní závěje podél silnice dosahují výšky kolem dvou metrů. V nedávné době byla na několik dnů uzavřena i silnice ze Sedloňova do Deštného v Orlických horách.

Řidiči mířící do hor by měli mít pro práci silničářů pochopení a nepřidělávat jim i sobě problémy. Za špatné parkování totiž na místě hrozí dvou tisícová pokuta nebo předvolání ke správnímu řízení. Není vyloučeno ani to, že řidič najde své vozidlo zajištěno pomocí botičky.